fallback

Колко по-евтино е шофирането на ток спрямо това на бензин?

Вижте едно сравнение между два от най-популярните модела на пазара

Всеки знае, че зареждането на електрическа кола трябва да бъде много по-евтино от зареждането на конвенционален автомобил с бензин или дизелово гориво. Но колко наистина можете да спестите? Отговор на този въпрос дава американското издание Motor1 (посочените разходи са в долари, тъй като се отнасят за местния пазар).

Преди да бъдат сравнени разходите, важно е да се знае, че по-ниската цена за притежаване на електрически автомобил не се определя само от разликата в цената между електричеството и бензина. Съществуват някои характеристики на електрическите превозни средства, които също участват пряко в намаляването на общите разходи за гориво (или енергия).

Аеродинамика

За конвенционалните бензинови автомобили аеродинамиката е важна, но обикновено не е критична (поне докато шофьорът не реши да вдигне 400 км/ч). В света на електрическите превозни средства нещата са различни. Тъй като батерията е най-скъпият (и най-тежкият) компонент в повечето електрически автомобили, е необходим много нисък коефициент на съпротивление, за да се увеличи максимално възможния обхват.

Според главния изпълнителен директор на компанията AirShaper – Воутър Ремери, ниският коефициент на съпротивление е ключът към максималния обхват на EV. „Ако удвоите скоростта, съпротивлението на въздуха се учетворява, а мощността, необходима за преодоляването му, вече е осем пъти по-голяма“, обяснява Ремери.

Според неговите изчисления, в спортен автомобил с мощност 125 к.с. можете да ускорите до 200 км/ч, но за да ускорите до 400 км / ч, вече са ви необходими цели 1000 конски сили. Тези числа са доста над ограниченията на скоростта по конвенционалните пътища, но показват колко важно е да се подобри аеродинамиката, така че електрическите превозни средства да могат да покриват дълги разстояния с приличен обхват.

Обща ефективност

Електрическите автомобили са много по-добри от автомобилите с двигател с вътрешно горене по отношение на ефективността - консумират много по-малко енергия. Според Министерството на енергетиката на САЩ, ефективността на типичен бензинов автомобил (мощност към колелата) е по-малко от 25%. Това означава, че по голяма част - цели 75%, от енергията се губи под формата на топлина или се изразходва в системите на самия двигател с вътрешно горене.

При електрическата кола - дори без да се вземат предвид ползите от регенеративното спиране, има ефективност над 65%. Останалите 35% са загуби по време на зареждане и на задвижващата система (включително охлаждане и нагряване на батерията).

Регенеративно спиране

При традиционните автомобили (не хибридите) спирането се извършва главно чрез фрикционни спирачки. Това означава, че по-голямата част от кинетичната енергия просто се губи в околната среда под формата на топлина. Хибридите и електрическите превозни средства спират главно чрез преобразуване на кинетичната енергия в електрическа енергия и връщането й обратно към батерията - това се нарича възстановяване на енергия.

Благодарение на този процес, общата ефективност на типично електрическо превозно средство (включително рекуперация), според Министерството на енергетиката на САЩ е около 90% при комбиниран цикъл!

И така, колко се спестява?

Повечето експерти предпочитат двата най-популярни модела с електрическо и конвенционално задвижване, предлагани в САЩ. Това са Tesla Model 3 и Toyota Camry. По-разумно е обаче да се сравняват две коли с еднакъв размер и на същата цена. Следователно, в случая съперниците ще бъдат Toyota Corolla и Nissan Leaf.

Nissan Leaf е най-продаваният електрически автомобил с цена под 30 000 в САЩ, Corolla също е бестселър - втори по продажби през август 2021 г. Ето и техните характеристики:

Toyota Corolla L (нехибрид)

Цена – 20 075 долара

Мощност - 139 конски сили

Разход - 7,8 л/100 км (градски ), 6,1 л/100 км (магистрала)

Среден разход 7л/100км

Пробег с едно зареждане - 700 км

Nissan Leaf S (40 кВт/ч)

Цена - 27 400 долара (19 900 с федерален данъчен кредит)

Мощност - 147 конски сили

Среден разход – 18,8 кВт/ч

Пробег с едно зареждане - 240 км

За да бъде подобно сравнение справедливо, се разглежда среден годишен пробег за автомобилите в САЩ, който е 21 700 км по данни на Министерството на транспорта. Електричеството ще бъде таксувано при средна цена за домакинство в САЩ от 0,1252 долара за кВт/ч, а бензинът на средна цена от 0,867/литър (към 31 декември 2021 г).

За Corolla средният годишен пробег от 21 700 км се разделя на 100 км и след това получено число се умножава по 7,8 литра (средния разход), за да се получи приблизително 1695 литра изгорен бензин за една година. Умножавайки тази сума по средната цена на бензина, бензинът на Toyota ще струва около 1460 долара годишно.

При Leaf пробегът от 21 700 км се разделя на 100 км и след това се умножава по 18,8 кВт/ч. Получава, че за една година електромобилът на Nissan ще консумира около 4080 кВт/ч електроенергия. Ако това се умножи по средната цена на електроенергия в САЩ, зареждането на Leaf ще струва 510 долара. Реално сумата може да бъде по-малка, тъй като в Щатите собствениците на електромобили на Nissan получават годишна дотация от 250 долара от партньора на японския производител EVGo.

Извод

Излиза, че Nissan Leaf спестява около 950 долара на собственика си годишно само от зареждане. За 4 години сумата скача до 3800 долара, а за 8 години – до 7600. Ако се отчете, че и в САЩ бензинът поскъпва, а властите продължават да въвеждат различни методи за стимулиране на покупката на електромобил, нещата стават още по-сериозни.

fallback
  • #18
    До тинтири ( преди 2 години )
    Не смятай, какво ще избиваш и какво не! Смята се така, купуваш ползваш и продаваш и смяташ това което си изгубил по разходи и поддръжка! Тесла запазва добра цена на вторичен пазар, такава които доста ДВГ нямат.
  • #17
    До 17 ( преди 2 години )
    Колкото има тръпка в звука, толкова е и интересно как върви без звук, мойто момче. Звука е интересен на спортните В8, а не на 4 цилиндров дизел! Стига с този звук, луксозните коли се правят така, че да не чуваш мотора! Защо ли?
  • #16
    Въпрос на мислене ( преди 2 години )
    Разхода !? Кажете колко струва поддръжка и сервиз ?Не за всеки е най важно колко харчи и какъв е разхода на колата. Има неща които Ел. фенчетата никога няма да разберат. Като тръпка, удоволствие от шофиране, звук от който настръхваш, красота и излъчване на автомобила, имидж, комфорт, сигурен автомобил на който разчиташ да те закара навсякъде във всякаква ситуация и без главоболия за поддръжка и ремонт. Ако разхода е най важното според вас, защо не си вземете един велосипед и газ към Бургас ?
  • #15
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    Без субсидията Първия собственик е абсурд да си избие парите. Втория собственик като смени батерията ще е двойно по-навътре. А ако имаш дълги преходи, не да въртиш само градско си още по-вътре... нищо де вземете си електричка, мен ме устройва да "плащам повече" за ДВГ
  • #14
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    Спестява ти ама с федералната сибсидия, иначе за тези 8 години ще си вътре. А е и практически невъзможно да зареждаш само в къщи минимум само 1/3 от заряда да е от зарядни станции задминаваш 10 години - а при двойката Модел 3 / Камри нещата стават още по-трагични
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Петърчо, аеродинамиката на автомобила е сериозен фактор още от около 70 км/ч. Недей да чакаш да стигне 400. Там въобще не говорим за нормални коли. Големите пътнически самолети излитат и кацат при 200-300 км/ч, дребната авиация понякога дори при под 100
  • #12
    батерии 2 ( преди 2 години )
    електрически автомобил, но с безжично подаване на електричество т.е. без батерии, ето това е екологичен електрически автомобил
  • #11
    батерии ( преди 2 години )
    А какво правим с батериите ?Рециклиране - изхвърляне - замърсяване
  • #10
    Не знам коя е по ико ( преди 2 години )
    Преди Коледа на път за Саут Лейк Тахо попаднах в задръстване поради силен снеговалеж и блокиране на магистралата от закъсали камиони. Почти 6 часа чакахме да разчистят, а в колоните имаше електрички с малки деца. Добре че свестни хора ги прибраха на топло в кемперите си. Тогава благодарих на Бог че не съм с такава кола.
  • #9
    до 7 ( преди 2 години )
    Да но проблема е че много зависи как се грижиш за тях (точно като при ДВГ). Ако я караш между 20 и 80 процента заряд и я зареждаш на не повече 7кВ зарядно сигурно ще те надживее. Но ако я караш пълно празно и на 50-100кВ може и да умре на 200к км. А като купуваш 7-8 годишна кола на 150к км искаш да си сигурен че има живот още 100к км. И пак става трудно продаваема след втория собственик. Просто още е рано да се каже какъв им е живота особено на най-новите батерии. И са си риск
fallback
Последни