fallback

Колко по-евтино е шофирането на ток спрямо това на бензин?

Вижте едно сравнение между два от най-популярните модела на пазара

Всеки знае, че зареждането на електрическа кола трябва да бъде много по-евтино от зареждането на конвенционален автомобил с бензин или дизелово гориво. Но колко наистина можете да спестите? Отговор на този въпрос дава американското издание Motor1 (посочените разходи са в долари, тъй като се отнасят за местния пазар).

Преди да бъдат сравнени разходите, важно е да се знае, че по-ниската цена за притежаване на електрически автомобил не се определя само от разликата в цената между електричеството и бензина. Съществуват някои характеристики на електрическите превозни средства, които също участват пряко в намаляването на общите разходи за гориво (или енергия).

Аеродинамика

За конвенционалните бензинови автомобили аеродинамиката е важна, но обикновено не е критична (поне докато шофьорът не реши да вдигне 400 км/ч). В света на електрическите превозни средства нещата са различни. Тъй като батерията е най-скъпият (и най-тежкият) компонент в повечето електрически автомобили, е необходим много нисък коефициент на съпротивление, за да се увеличи максимално възможния обхват.

Според главния изпълнителен директор на компанията AirShaper – Воутър Ремери, ниският коефициент на съпротивление е ключът към максималния обхват на EV. „Ако удвоите скоростта, съпротивлението на въздуха се учетворява, а мощността, необходима за преодоляването му, вече е осем пъти по-голяма“, обяснява Ремери.

Според неговите изчисления, в спортен автомобил с мощност 125 к.с. можете да ускорите до 200 км/ч, но за да ускорите до 400 км / ч, вече са ви необходими цели 1000 конски сили. Тези числа са доста над ограниченията на скоростта по конвенционалните пътища, но показват колко важно е да се подобри аеродинамиката, така че електрическите превозни средства да могат да покриват дълги разстояния с приличен обхват.

Обща ефективност

Електрическите автомобили са много по-добри от автомобилите с двигател с вътрешно горене по отношение на ефективността - консумират много по-малко енергия. Според Министерството на енергетиката на САЩ, ефективността на типичен бензинов автомобил (мощност към колелата) е по-малко от 25%. Това означава, че по голяма част - цели 75%, от енергията се губи под формата на топлина или се изразходва в системите на самия двигател с вътрешно горене.

При електрическата кола - дори без да се вземат предвид ползите от регенеративното спиране, има ефективност над 65%. Останалите 35% са загуби по време на зареждане и на задвижващата система (включително охлаждане и нагряване на батерията).

Регенеративно спиране

При традиционните автомобили (не хибридите) спирането се извършва главно чрез фрикционни спирачки. Това означава, че по-голямата част от кинетичната енергия просто се губи в околната среда под формата на топлина. Хибридите и електрическите превозни средства спират главно чрез преобразуване на кинетичната енергия в електрическа енергия и връщането й обратно към батерията - това се нарича възстановяване на енергия.

Благодарение на този процес, общата ефективност на типично електрическо превозно средство (включително рекуперация), според Министерството на енергетиката на САЩ е около 90% при комбиниран цикъл!

И така, колко се спестява?

Повечето експерти предпочитат двата най-популярни модела с електрическо и конвенционално задвижване, предлагани в САЩ. Това са Tesla Model 3 и Toyota Camry. По-разумно е обаче да се сравняват две коли с еднакъв размер и на същата цена. Следователно, в случая съперниците ще бъдат Toyota Corolla и Nissan Leaf.

Nissan Leaf е най-продаваният електрически автомобил с цена под 30 000 в САЩ, Corolla също е бестселър - втори по продажби през август 2021 г. Ето и техните характеристики:

Toyota Corolla L (нехибрид)

Цена – 20 075 долара

Мощност - 139 конски сили

Разход - 7,8 л/100 км (градски ), 6,1 л/100 км (магистрала)

Среден разход 7л/100км

Пробег с едно зареждане - 700 км

Nissan Leaf S (40 кВт/ч)

Цена - 27 400 долара (19 900 с федерален данъчен кредит)

Мощност - 147 конски сили

Среден разход – 18,8 кВт/ч

Пробег с едно зареждане - 240 км

За да бъде подобно сравнение справедливо, се разглежда среден годишен пробег за автомобилите в САЩ, който е 21 700 км по данни на Министерството на транспорта. Електричеството ще бъде таксувано при средна цена за домакинство в САЩ от 0,1252 долара за кВт/ч, а бензинът на средна цена от 0,867/литър (към 31 декември 2021 г).

За Corolla средният годишен пробег от 21 700 км се разделя на 100 км и след това получено число се умножава по 7,8 литра (средния разход), за да се получи приблизително 1695 литра изгорен бензин за една година. Умножавайки тази сума по средната цена на бензина, бензинът на Toyota ще струва около 1460 долара годишно.

При Leaf пробегът от 21 700 км се разделя на 100 км и след това се умножава по 18,8 кВт/ч. Получава, че за една година електромобилът на Nissan ще консумира около 4080 кВт/ч електроенергия. Ако това се умножи по средната цена на електроенергия в САЩ, зареждането на Leaf ще струва 510 долара. Реално сумата може да бъде по-малка, тъй като в Щатите собствениците на електромобили на Nissan получават годишна дотация от 250 долара от партньора на японския производител EVGo.

Извод

Излиза, че Nissan Leaf спестява около 950 долара на собственика си годишно само от зареждане. За 4 години сумата скача до 3800 долара, а за 8 години – до 7600. Ако се отчете, че и в САЩ бензинът поскъпва, а властите продължават да въвеждат различни методи за стимулиране на покупката на електромобил, нещата стават още по-сериозни.

fallback
  • #28
    анонимен ( преди 2 години )
    кпд на електрически двигател е над 95%, вярно е че има загуби по мрежите( те може да се шунтират ако имате домашна система с панели и батерии), както и има загуби в батерията, но общото кпд на електричка е над 90%
  • #27
    До 26 ( преди 2 години )
    Цената е 45 670 евро и връщат още 6 хиляди евро от тази цена! В тази цена са включени 3 хиляди, а след покупката на сметка обратно получаваш още 6 хиляди. Цената излиза под 40 хиляди евро!
  • #26
    анонимен ( преди 2 години )
    Естествено че е много по евтино особено на къща с фотоволтаИка е направо за без пари е сега добитъка от Младост Люлин и други такива дупки ще ходи пеш но те не са от значение
  • #25
    анонимен ( преди 2 години )
    А колко е тогава с Българска субсидия от 0 лв. Защото аз виждам цени в Германия след 9000 евро субсидия от 42к евро.
  • #24
    До 24 ( преди 2 години )
    Коя Тесла? Тесла Модел 3 не започва от 100 хиляди лева! На всеки който печели парите с работа му пука за парите! С крадене не му пука и за Ролс не е проблем! На всеки в западна Европа му пука какви са му разходите, спрете с тия мантри, че на никой не му пука!
  • #23
    до 19 ( преди 2 години )
    Да ама теслата започва от 100к - колкото прилична С класа. В тази група хората не им пука ни най-малко дали ще спестят пари за 10 години. Който си купува Мерцедес или подобна му е ясно че ще има сериозна обезценка и че няма да го кара повече от 3-5 години.
  • #22
    До 14 ( преди 2 години )
    Разликата къде да я слагаш? Ти си я имаш в цената на колата! Когато продадеш, ще си получиш една част обратно, какво не схващате?
  • #21
    До тинтири ( преди 2 години )
    Само не прочетох, кога си пробвал ел. или Тесла, та така добре ги знаеш?
  • #20
    До 10 ( преди 2 години )
    Тук беше статията с това, коя кола колко издържа да стои в задръстване! Тесла издържа колкото бензинова! Да, тези с малките батерии свършват!
  • #19
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    До 18: ежедневната ми е дизел не заради звука мойто момче, а защото не и слугувам. Резервоар догоре ми е 1400 км, магистрално около 1100, не мисля къде да зареждам и не се карлабам със 100, а си перкам 140 плюс малко. Но даже и на дизела звука мойто момче е по-приятен от ел щото го усещаш нещо живо пред тебе и знаеш кога какво иска - ТО ТИ ГОВОРИ! А доскоро имах V6 за кеф не звучин а V8 но добре го вади, махнах го, мисля да взема 4х4 малко да се пробвам и в офроуда - друг вид кеф, който ел няма
fallback
Последни