IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-добрата кола за ваканцията: тестваме новия VW Multivan

Дългоочакваното седмо поколение няма много общо с някогашния идол на хипитата. По-скоро се конкурира с луксозните лимузини

Коя е идеалната кола за ваканцията?
Обзалагам се, че първото, което ви идва наум, е някоя спортна машина със сгъваем покрив. Или може би мощен SUV, който да ви отведе далеч от цивилизацията. Кое от двете е верният отговор? Всъщност, нито едното. Идеалната кола за ваканцията е онази, в която сте с всичките си приятели.
Нещо като тази кола.


 
 
   
Тази кола, разбира се, е дългоочакваното седмо поколение на Volkswagen Multivan. Вече 70 години тъкмо това е автомобилът, за който се сещате първо, когато става дума за пътуване с приятели. Тъкмо той бе превозното средство на хипитата в прочутото Лято на любовта през 1967. А казваме дългоочаквано, защото това е на практика първият изцяло нов Multivan от много, много време насам.
 
 
Volkswagen Multivan тест драйв
  
  
Предишното шесто поколение бе върху платформата на петото. Двете заедно останаха на пазара почти две десетилетия. И за това време промениха изцяло възприятията ни за пътническия ван на Volkswagen. Някога хипитата го избраха, защото беше чаровен, достъпен и непретенциозен. Сегашната публика на Multivan го харесва, защото е рафиниран, практичен и, преди всичко, изключително комфортен.
 
  
Volkswagen Multivan тест драйв
  
  
Multivan винаги се е отличавал от повечето конкуренти и по пътното поведение. Винаги се е усещал повече като лека кола, отколкото като ван. А сега новото поколение има и допълнителен коз в това отношение. Защото то вече не е на товарната платформа от Transporter, а е на модулната MQB, която носи всичко от Audi A3 до Volkswagen Tiguan.
 
  
Volkswagen Multivan тест драйв
  
   
Това на практика вече е лека кола, а не просто пътнически вариант на работния ван, който си остава на старата архитектура. Воланът е прецизен и бърз. Диаметърът на завой е едва 12 метра, което е сравнимо с всеки престижен седан. Същото важи и за окачването: настроено за комфорт, а не за тежки товари, и с опция да си го поръчате адаптивно.
Другата голяма промяна засяга скоростите: Multivan вече няма ръчна трансмисия, а само 7-степенен автоматик с два съединителя.
 
 
Volkswagen Multivan тест драйв
Multivan повече няма да има вариант с ръчни скорости. Лостчето за превключване е на таблото, за да освободи пространство долу
  
   
Новото поколение има още два коза, що се отнася до пътното поведение.
Единият е заслуга на дизайнерите, които са успели да понижат коефициента на въздушно съпротивление с пет десети, до 0.30. Тоест тази някогашна тухла сега има същата аеродинамика като Lotus Elan и Koenigsegg CCX.
 
  
Volkswagen Multivan тест драйв
Страничните и задната врата могат да бъдат електрически, задната има и сензор, така че да се отваря с крак
  
   
Освен това, в резултат на молбите на множество досегашни собственици на Multivan, инженерите са направили новата генерация с над 4 см по-ниска, така че да влиза без проблем във всички подземни паркинги. Колкото и да е парадоксално обаче, вътрешното пространство е станало повече - отново заслуга на новата модулна платформа.

Вторият коз е свързан с теглото. Седмият Multivan има несравнимо повече оборудване от шестия, но въпреки това е по-лек от него. И то по-лек с цели 204 килограма в базовите версии.
 
 
Volkswagen Multivan тест драйв
  
    
Това е резултат от цялостна програма за отслабване. Носещата конструкция е с повече високоякостна стомана, което смъква към 45 кила на кантара, а в същото време увеличава устойчивостта на усукване с над 50%.

 

Volkswagen Multivan

204 к. с. максимална мощност
320 Нм максимален въртящ момент
9.4 секунди 0-100 км/ч
200 км/ч максимална скорост

Доста от стоманените компоненти по окачването са заменени с алуминиеви, също като предните калници. Седалките са изтънени и с нова конструкция. Даже стоманените джанти са изхвърлени от гамата като твърде тежки и сега Multivan е с алуминиеви още от базовото ниво.

В същото време двигателите са станали отчетливо по-мощни. На първо време в България Multivan идва в три варианта. Базовият е бензинов 1.5 турбо със 136 коня, същия като в новия Golf. Той като цяло се справя с почти двата тона тегло, но не бихте го нарекли бърз.
 
  
Volkswagen Multivan тест драйв
  
   
Ако искате повече динамика, има и двулитров турбобензин с 204 конски сили и със завидния въртящ момент от 320 нютонметра. Разликата в разхода с по-малкия мотор е само около литър на 100 км. Volkswagen посочва около 9 на сто в комбиниран цикъл. В теста ние постигнахме 8 на сто, но и почти не сме карали по магистрали.
 
  
Volkswagen Multivan тест драйв
  
   
Най-голямата новост, естествено, е появата на плъг-ин хибрид. Това е и най-мощният модел, с 218 конски сили комбинирана мощност. 10-киловатчасовата му батерия стига за до 50 километра пробег само на ток.

На този етап вероятно ви се струва, че сме забравили нещо. Как така Multivan без дизел? Истината е, че дизел ще има - по-късно тази година на пазара ще се появи вариант с двулитров TDI и 150 коня мощност. И с двойна система за впръскване на урея, която ще го направи най-безвредния дизелов агрегат на пазара.
  
  
Volkswagen Multivan тест драйв
   
    
Видим скок има и в системите за сигурност. С допълнителния пакет Травъл Асист Multivan вече може сам да намалява и да ускорява в трафика, и да си следва пътната лента. Това върви в комплект с Car2X, новата система за връзка с околните автомобили, която на теория позволява на Multivan да намали и спре далеч преди вие да видите последната кола в задръстването пред вас. На теория, разбира се, защото за целта и колата пред вас трябва да има Car2X, а не да е 30-годишен "нов внос".
 
  
Volkswagen Multivan тест драйв
   
    
Естествено, всичко това е интересно, но ключовият въпрос при един Multivan е друг: какъв е отвътре. В това отношение имаме само една забележка. Новото поколение е оборудвано със същото отлично дигитално табло, с което и пътническите модели на Volkswagen и Аudi. Но също така е оборудвано и с информационната система от новия Golf, а тя не е от най-интуитивните, меко казано. За щастие бързо ще свикнете с необичайните й маниери, а и от Volkswagen обещаха с дистанционни софтуерни ъпдейти да я направят по-гъвкава. Все пак сензорното управление на климатика не е особено практично. Наличието на гласови команди донякъде компенсира.
 
 
Volkswagen Multivan тест драйв
   
    
Извън това новият Multivan е изключително приятно място: качествени, видимо добре сглобени материали и много простор. Лостчето за скоростите се е качило върху таблото, което освобождава много място долу. Седалките са безукорно удобни. За пръв път Multivan се предлага и с панорамен стъклен покрив от две части - истинско удоволствие, особено през зимата.

Има удобни прибиращи се поставки за чаши и безжично зарядно за смартфон. Вярно, това са неща, които ще ви предложи и всеки модерен кросоувър.
 
  
Volkswagen Multivan тест драйв
  
   
Има обаче едно нещо, което и най-големият SUV на света не може да ви даде. Сгъваемата масичка отдавна е запазена марка на Multivan. Но сега е несравнимо по-практична заради новата релсова система. Така можете да я ползвате като централна конзола отпред, или пък да я плъзнете назад и удобно да включите лаптопа си. Във високите версии Multivan има цели шест USB порта.
 
  
Volkswagen Multivan тест драйв
  
 
Също толкова гъвкави са и седалките. Благодарение на релсите задните два реда могат съвсем лесно да се местят, да се сгъват, да се обръщат едни към други за четворка белот, и дори да се извадят напълно. В последния вариант товарното пространство скача до 3670 литра за късата база и цели 4000 литра за дългата.
Плъзгащите се врати отстрани и задната врата могат да бъдат електрически при желание.
   
  
Volkswagen Multivan тест драйв
   
    
Това желание ни отвежда до най-деликатния въпрос при новия Multivan: цената. Някога хипитата го обичаха, защото беше евтин. Сега най-базовото ниво с малкия бензин започва от почти 78 000 лева. Вярно е, че има 10-инчова мултимедия, климатик, автоматик и допълнително отопление. Но няма парктроник, а камерата за задно виждане струва 700 лева отгоре. За подвижната масичка се доплащат 1200 лева, за head-up дисплей - 2200. Ефектното двуцветно боядисване добавя цели 5200 лева.

По-мощен бензин с добро оборудване е над 103 000, а топ версията с дълга база и хибридно задвижване е почти 114 000 лева. Това наистина не е малко, дори и при ускорената автомобилна инфлация напоследък. Дали си струва? Най-добре попитайте приятелите си.
 


Още снимки от теста на новия VW Multivan вижте в ГАЛЕРИЯТА:

0 от 500
  • #6
    18 rate up comment 16 rate down comment
    Дани ( преди 2 години )
    Прекрасен семеен бус.А който не може да си го позволи да търси проблема в себе си.
  • #5
    15 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    "един подобен фиат" :D
  • #4
    18 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Бая пари за пластмаси... Карах преди 5 години един подобен Фиат в Португалия - взехме си го под наем и обиколихме местностите около Лисабон - еми страхотна колица на двойно по-малка цена. Разходът около 6/100, а пъргава. Бяхме 8 човека.
  • #3
    16 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    е кои са тия големи коли с разход 5 на сто бе, чиче :D
  • #2
    20 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    За ванче на цена, започваща от 80 000 лева и разход 9/100 (по документи) НЕ, мерси! Иначе изглежда интересно, стига да струваше 50 000 лева и да гореше реално 6/100. Не знам в какъв свят живеят във ФВ, но вече големи коли са с разход под 5/100, а някои дори под 4/100
  • #1
    22 rate up comment 22 rate down comment
    Малеййй ( преди 2 години )
    Тоя кокошарник може да го хареса само германец!