Кой е най-важният Volkswagen за последния половин век? Повечето хора биха казали Golf - вторият най-продаван автомобил изобщо в историята.
Някои биха казали Тouareg, който вкара Volkswagen в премиум сегмента и увеличи чувствително маржа на печалба на компанията.
Но за няколко милиона души по света най-важният Volkswagen е този: Caddy.
"Кади" се казва момчето, което ви носи стиковете и ви гони топките в голфа.
Името не е случайно - първото Caddy наистина е пикап на базата на Golf, създаден за американския пазар и eдва по-късно докаран в Европа. След това за кратко Caddy бе на базата на Polo. И накрая, през 2003, Volkswagen най-после го създаде като напълно отделен модел. Който остана на пазара рекордните 17 години без драматични промени, макар германците да ни уверяват, че става дума за две отделни поколения.
Драматичната промяна идва едва сега, с появата на петата му генерация.
Тази кола вече не е баничарка, както снизходително наричахме такъв тип машини в България. И заслугата за това е на Nissan Qashqai и на цялата SUV психоза, която се отключи след неговата поява през 2006 година.
SUV лудостта унищожи един цял клас автомобили, които изглеждаха толкова обещаващи дотогава - така наречените миниванове. Автомобили като Zafira, като Scenic и Espace, като 8007, или вече изчезнаха изяло от пазара, или им остава много малко живот.
Само че това създаде проблем за една част от клиентите в този сегмент - онези, които искат един и същи автомобил за работата и за семейните нужди. А също и онези, които карат сърф, велосипеди или обичат излетите в планината. Тези хора се нуждаят от обема и практичността, които нито един компактен SUV не може да им даде. И затова неочаквано започнаха да се насочват именно към сегмента на мултифункционалните автомобили - бившите "баничарки".
А това наложи баничарките да се променят осезаемо. Петото Caddy най-после наистина оправдава името си като нещо, тясно свързано с Golf. Фактически този автомобил, на платформата MQB, е почти идентичен с новия Golf 8. Има същото окачване, поне отпред, същите двигатели, същата дължина.
Разликата е в задното окачване. Досегашното Caddy бе с ресори. Новото е с цяла греда с амортисьори и стабизираща щанга - прословутата щанга на Panhard. От Volkswagen твърдят, че това повишава комфорта, без да се отразява на товароносимостта. Но най-големият плюс от това решение е, че то заема по-малко място и освобождава допълнителен обем, така че дори и в късата база на товарното Caddy вече можете да сложите два европалета.
Карго версията има багажен обем от цели 3700 литра. Пътническата може да побере до 2556, при демонтирани задни седалки. С петима души на борда багажното пространство пак си остава внушителните 1213 литра. Освен това можете да си поръчате дори късото Caddy с трети ред седалки.
Изобилието от пространство вътре се дължи и на факта, че Caddy е пораснало - то е с 6 сантиметра по-широко от предишното и с 9 сантиметра по-дълго. Плъзгащата се врата при дългата база е вече по-широка, 84 сантиметра (70 см за късата), и още по-удобна за товарене.
В чест на купувачите, търсещи семейна кола, можете да си поръчате и внушителния панорамен стъклен покрив, с площ почти квадрат и половина, както и 18-цолови алуминиеви джанти.
Много удобна гумирана преграда, която държи смартфона ви на място и го пази от надрасквания
Приликата с Golf продължава и в интериора: Caddy предлага същите иновативни сензорни уреди и същата до 10-инчова мултимедия, с минимум 32 гигабайта твърд диск. Както и при Golf, не сме изцяло запленени от премахването на всички бутони. Използването на тъч скрийна, докато карате, може да бъде разсейващо. За щастие повечето функции могат да се управляват от волана или с доста усъвършенствания гласов асистент.
7-степенният автоматик с двоен съединител (DGS) е наличен и при бензиновата, и при най-мощната дизелова версия, и се управлява от това лостче
Седалките са от ново поколение и определено са по-комфортни от досегашните. Има изобилие от местенца за всякакви предмети, естествено, както и eдна много хитра гумена преграда, която предпазва смартфона ви и от надраскване, и от изпадане и шмугване под седалката при някоя по-рязка маневра.
Двигателите също звучат познато. За някои пазари ще има атмосферен бензин, но в Европа ще се предлага основно 1.5 TSI със 114 конски сили, както и няколко варианта на двулитровия турбодизел - от 75 до 122 конски сили.
Панорамният стъклен покрив е с площ почти квадрат и половина. Трудно ще откриете такъв и в луксозните SUV
Но този път във Volkswagen са си написали домашното и са се постарали да го направят наистина чист. Дизелите са снабдени с остроумно измислена система за двойно впръскване на урея и с цели два катализатора. Единият действа още веднага след запалване, избягвайки обичайните за този тип мотори високи емисии при студен старт.
Естествено, повече технологии означава и по-висока цена - както и при всеки нов модел, принуден да се съобразява с изискванията на Брюксел.
Товарната версия започва малко над 38 000 лева за късата база с бензинов двигател и стига до 53 000 лева за дългата с дизел. При пътническата възможните комбинации и нива на оборудване са много повече. Базово бензиново Caddy тръгва от 41 725 лева, за които ще получите климатик, мултифункционален волан, темпомат и електрически стъкла.
В предпоследното ниво на оборудване Life, с DSG автоматик, колата е вече 51 500 лева. А за върховата Style, с дизелов двигател и седем места, летвата се вдига до почти 64 000 лева.
В началото на новата година ще дойдат дългата база Maxi (средно с по около 5000 лева по-скъпа), както и вариантите с фабрична метанова уредба и плъг-ин хибрид. С по-мощния дизел можете да имате задвижване на четирите колела.
За съжаление дизайнът не е изцяло повторение на смелите линии от концепта, който видяхме преди година. Но новите правила за защита на пешеходците са се намесили, а също и инженерите по аеродинамиката. Тяхното постижение е впечатляващо - това Caddy има коефициент на въздушно съпротивление от 0.30, по-малко от доста спортни коли в миналото. Това според Volkswagen означава с около 10 процента по-нисък разход, макар че не сме го карали достатъчно дълго, за да потвърдим.
За да обобщим, тази кола си остава едно вярно Caddy, което ще ви търси изгубените топки за голф и ще ви превозва стиковете. Или, по-просто казано, ще ви помага в работата. Но в същото време - за пръв път в 40-годишната си история - тя е вече способна да служи и на семейството ви през уикенда. Истинско момче за всичко.
Още снимки от теста на Volkswagen Caddy вижте в ГАЛЕРИЯТА: