Устойчивите материали изминаха дълъг път през последните години. Основната им разработка обаче не идва от автомобилните компании, а от модните. Именно те налагат специализирани органични, възобновяеми, рециклирани и други устойчиви материали, като вече има много фантастични, луксозни, издръжливи текстилни изделия. Бамбукът, рециклирана пластмаса и дори скромното растение коноп могат да бъдат превърнати в великолепна материя без жестокост.
Един материал, който вече се избягва в модната индустрия, е кожата, с изключение на редките места, на които пестеливо се използва рециклиран или преработен материал. Кожата е ужасна материя, а нейното производство е отговорно за огромния климатичен отпечатък, обезлесяването, унищожаването на биоразнообразието, консумацията на вода и замърсяването. Това е мнението на всички специалисти в модната индустрия.
Наречете го както искате – изкуствена кожа, фалшива кожа, веган кожа, еко кожа – автомобилните компании правят и използват имитации на животински кожи от години и тези материали продължават да се подобряват. Тапицерията MB-Tex например, на основата на винил в стария GLK е една от първите такива. Тя е изключително издръжлива и не се "плаши" от деца, кучета и години на слънце. Днес тя все още е приятна на допир и е добре изглеждаща.
Естествено, не всички изкуствени кожи са създадени еднакви. Много от тях са на пластмасова основа, като полиуретан и PVC, които имат свои собствени проблеми с жизнения цикъл и въглероден отпечатък (дори рециклираните пластмаси могат да отделят микрофибри и в крайна сметка да се озоват на депото за отпадъци).
Много от тях обаче са на растителна основа, като се разработват и нови, обещаващи източници. Материали от ананас , ябълка , кактус и гъби вече се използват в модната индустрия. Останалите пък са направени от рециклирани материали, намалявайки нуждата от ново производство на пластмаса и помагайки да се отклонят материалите от преждевременно пътуване до сметищата - или по-лошо, в нашите океани и почва.
Разбира се, има някои деликатни ситуации, при които мнозина ще почувстват, че само истинската кожа е подходяща. Кожите, използвани от Bentley например, са ултра премиум, а майсторството, което влиза в интегрирането им в интериора на автомобила, е ненадминато. Но много бикове умират - до 20 на превозно средство - за да дадат на свръхбогатите приемлив трон, върху който да пърдят в чист лукс.
Не можем да си представим клиент на Bentley, който да не е ценител на скъпата кожа, въпреки че материал, направен от ципите на италианското винено грозде, също звучи луксозно, нали? За щастие има и други подходи, които изобщо не се опитват да копират външния вид и усещането на кожата и също изглеждат и се усещат като луксозни. Всичко е въпрос на мислене. А автомобилните компании постепенно започват да мислят и в тази насока.
Както мениджърът на дизайна на цветове и материали на Land Rover Хана Къстанс казва: „Клиентите започват да мислят различно, когато ги накараме да мислят за въздействието върху околната среда, което имат. Това ни предоставя много предизвикателства, но и много положителни промени в дизайна.” Като такъв, автомобилният производител работи върху интериор без кожа за своите ултралуксозни SUV превозни средства. „Това е техническо усещане за интериор, той не е алтернатива на кожата. Различно е, това е избор на клиента. Мисля, че това беше наистина важно за нас, за да сме сигурни, че това е луксозна оферта. Това не е опция от по-нисък клас."
Производителите на автомобили започват да предоставят повече възможности, тъй като клиентите им искат опции без жестокост и по-малко въглеродно интензивни такива. Самите производители на автомобили, както личи и от "завоя" им към електрическите превозни средства , също мислят за своята отговорност. Volvo, например, създаде свой материал Nordico , направен от рециклирани пластмасови бутилки, рециклиран корк и „биологичен материал“, като алтернатива на кожата в следващото поколение превозни средства.
Също така все още ще предлагат материи от вълна като алтернатива от висок клас. Шведите предлагат и веганския интериор Weavetech на Polestar 2 , въпреки че за тази кола е налична опция за кожа Nappa. Разбира се, в тази насока Tesla е марката, която проправи пътя преди години със своя веган интериор . Mini е още една марка, която напълно се отдалечава от кожата. В интериорите си и Fisker вече ще използва много рециклирани материали.
Същото е и с Kia EV6 . Subaru, Porsche и много други. Mercedes-Benz предлага MB-Tex от години, а току-що разкри своята концепция Vision EQXX, която използва мицел (гъбата, еквивалентна на кореновата структура на растенията) като повърхност за сядане и Deserttex кожа от кактусови влакна за другите повърхности. В BMW IX пък има микрофибърна материя заедно с еко кожа, боядисана с екстракти от маслинови листа, вместо с тежки химикали.
Кожата не е необходимост. Това е проблематичен лукс. За щастие, по-малко проблемните опции нарастват по брой и качество. Изглежда естествено, че по-благоприятни за животните и планетата ни материали ще заемат мястото на телешка кожа в интериора и на вашия автомобил. И като знаем колко отлични могат да бъдат някои от тези материали и ползите от използването им, се надяваме тази промяна да дойде бързо - и напълно.