Има ли полза от въведените миналото лято екологични стикери за автомобилите в България? На 7 януари министърът на транспорта Николай Събев ще трябва да отговори в парламента на въпроси, поставени в последните месеци от омбудсмана Диана Ковачева и депутати от ДБ. Но всъщност въпросът за смисъла от така наречените екостикери бе поставен от Automedia.bg още през 2019 година, когато предложението за тях още се обсъждаше на ниво работни групи.
Независимо от възраженията, екостикерите бяха въведени през миналото лято - и незабавно вдигнаха цената на техническите прегледи от 40-45 лева преди това до средно 60 лева след стикерите. Цената щеше да си струва, ако цялото начинание имаше някакъв ефект върху чистотата на въздуха. Но всъщност смело можем да кажем, че въвеждането на екологичните групи и стикерите за тях е едно от най-безсмислените дела в историята на транспортния сектор в България.
10 ключови въпроса за екостикерите (ГАЛЕРИЯ):
Няколко поредни министри и шефове на агенции пренесоха от девет кладенеца вода, само и само да ни убедят, че от екогрупите смисъл все пак има.
Служебният министър Георги Тодоров например обясни, че стикерите... щели да доказват, че преминаващият ГТП автомобил не е подменен с друг. Според него често се монтирали регистрационни номера на други автомобили, за да минат преглед. Министърът явно бе забравил за съществуването на номера на рамата (VIN), който задължително се сверява при преглед.