IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо и най-модерните електромобили имат 12-волтов акумулатор?

Кабелите за подаване на ток май ще ви трябват и в електрическата ера

От година на година литиево-йонните батерии стават все по-добри. На пазара вече има електрически седани с по 800 км пробег, задават се електрически двутонни пикапи с ускорението на суперколи, а някои електромобили вече ползват 800-волтово зареждане. Но въпреки целия видим напредък електромобилите все още не могат да минат без една ужасна отживелица: добрия стар 12-волтов, оловно-киселинен акумулатор. И ако той сдаде багажа, дори любимата ви Tesla Model 3 изведнъж се оказва неподвижна, безполезна купчина метал и пластмаса.
 
  
кабели, електромобил, 12V, акумулатор
Тук старомодният бензинов модел дава ток на електромобила, а не обратното
  
  
Много собственици на електромобили са се сблъсквали с това неприятно преживяване: литиево-йонната батерия на колата им има заряд за стотици километри, но заради падналия допотопен акумулатор не могат да потеглят. Малко като в стиховете на Колридж за самотния моряк: "Вода, вода, отвсякъде вода / а жаден ще умре човек!". Защо е така? Защо не е възможно електромобилът да се стартира с енергия от голямата си батерия?
 
 
BMW iX, акумулатор
Дори и свръхмодерното BMW iX си има 12-волтов акумулатор под капака
  
 
Всъщност причините са няколко. Едната е, че електромобилите имат две основни - и различни - потребности от електричество. Едната е, за да се движат. Другата е за всичко останало. Задвижването е поверено на голямата, модерна, скъпа високоволтова батерия, защото само така можете да имате смайващото ускорение от 0 до 100 км/ч и бързото зареждане. Само че захранването на радиото не изисква 800 волта. Нито пък бихте искали такова напрежение да присъства във всяка електрическа система на автомобила. Най-малкото заради безопасността на пътниците.

Освен това всички компютри и електронни контролери на борда на автомобила се захранват с нисък волтаж. Същото важи и за самите релета, които отделят високоволтовата от нисковолтовата мрежа в амтомобила. Тези релета позволяват високоволтовото електричество да се прекъсва, когато колата не се движи, или пък при катастрофа.
 
  
BMW iX батерия
Високоволтовата литиево-йонна батерия в пода на BMW iX
  
  
Има и втора причина, и тя е икономическа. Производството на оловно-киселинни акумулатори е добре познато, лесно и евтино. Дори и да се разредят, те лесно могат да се стартират с добрите стари кабели и проблемът да се реши за няколко минути. Възможно е в бъдеще да се наложи друг масов волтаж - 24 или 48. Но за момента 12-волтовите системи господстват.

Остава последният въпрос: какво пречи енергията от голямата литиево-йонна батерия да се използва, за да се стартира падналият 12-волтов акумулатор?
В края на краищата доста е абсурдно да даваш ток с кабели на електромобил, който има достатъчно заряд да захрани две-три домакинства.
   
   
Hyundai, акумулатор
В новите електромобили на Hyundai и Kia с този бутон можете да стартирате акумулатора с ток от голямата батерия
  
  
На същото мнение очевидно са били инженерите на корейския гигант Hyundai/Kia. Затова в новите им модели има връзка между нисковолтовата система и голямата батерия, и при паднал акумулатор можете да го стартирате с ток от нея. Трябва само да натиснете бутона 12V Batt Reset на таблото. Но има и една особеност: тук вече няма 12-волтов оловно-киселинен акумулатор. Вместо него има втора, по-малка 14-волтова литиево-йонна батерия. Tesla също замени оловно-киселинния акумулатор с литиево-йонен в най-новите версии на Model S.

Това вече доста повече прилича на технология от XXI век. Само че, уви, нито цената е ниска, нито пък можете с лекота да я замените в кварталното магазинче за акумулатори, ако се повреди.


 

0 от 500
  • #19
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до #18 ( преди 2 дни )
    Именно. Точно това е kypиозът - всеки здравомислещ си задава този въпрос и отговорът е очеизваден. Но струва пари - нуждае се от допълнителен хардуеър и софтуеър и съответно отпада като вариант. Да му мисли купувачът-ползвател - има си Plug-In-хибрид, който не може да го ползва точно като такъв, защото на производителят не му излиза сметката. Но Законодателят има още една победа - продаден е още един "чист" автомобил. Даже в някои държави и субсидия е изплатена. И в крайна сметка дyxaщият е....
  • #18
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Ййййййййййй ( преди 4 дни )
    Съвсем лаишки въпрос: - а не може ли да се преработи с трансформатор високото напрежение на 12в ,винаги когато падне акумулатора,и така да се "възбуди" колкото да потегли?
  • #17
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Ето и един съвременен kypиоз - Грандланд хибрид - зареждайки се голямята батерия от "контакта", малката не се зарежда. И когато системата отчете, че последната не е достатъчно ОК, двигателят ТРЯБВА да работи, за да зарежда малката бетерия. И сега идва интересното: ако автомобилът не се използва регулярно, малката батерия си има саморазряд и реално или трябва да се зарежда допълнително, или въпреки 100% заредената голямя батерия, движение само на ток не е възможно и ДВГ трябва да работи.Поробвано
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    FenIX до 9 ( преди 2 седмици )
    Байчо къде ще пътувам си е моя работа. Ти вземи си извади главата от зaдниka и виж каква е реалността. Като си толкова голям европатриот ползвай само европейски телефони, компютри, телевизори и тн. Ама ще трябва да потърсиш в музеите.
  • #15
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Дори електрическите локомотиви, трамваите и тролейбусите имат акумулаторни батерии. Те са част от спомагателните системи.
  • #14
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До номер 8 ( преди 2 седмици )
    Колега, не знам на колко години си и кви москвичи си имал, но ако си живял през социализма, няма как да не знаеш , че Трабант ( поне първите ) , оригинално беше с 6 волта инсталация и акумулатор. У нас ( и не само ) , ги преработваха на 12 волта.
  • #13
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Руснаците, от които преписват нашите, пак са се опитали да изкарат производителите ***. Всъщност за всчико е помислено. Ето как работи при Тесла: 12V акумулатор захранва колата, докато голямият акумулатор е прекъснат. Когато малкият се изчерпа, компютърът включва големия и зарежда малкия. При старите модели малкият беше 33 Аh оловен, при новите е към 8 Аh Li-Ion. С новата спестяват към 16 кг, да не говорим, че с добър BMS новата може да изкара 15-20, че и повече години.
  • #12
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Понякога е по-евтино (леко, обемно, подходящо за производство) да се постави отделна система, отколкото да се усложнява друга система, за да върши работата на първата. Електромобилите нямат изискването за висок ток и капацитет към 12V акумулатор като ДВГ. Междувременно и Модел 3/Y от няколко месеца са на литиево-йонен акумулатор за 12V, което са забравили да споменат в статията.
  • #11
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 9 ( преди 2 седмици )
    Виждам че менталното ти здраве и изобщо не е наред и трябва да се лекуваш! Както и да е едва ли медицината ще може да помогне за такъв тежък случай като твоя, но вземи Прочети малко по въпроса и не се излагай с твърдения от кого са взаимствали и От кого са вземали технологии корейците. Чети и се образовай! А кой какви куфари да взема и къде да ходи да живее не е твоя работа и не си ти човекът който да казва кой какво да прави.
  • #10
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    И аз винаги съм се чудил защо трябва такава 12 волтова батерия при условие, че има голяма батерия? Не намирам абсолютно никаква логика. Да, тя се явява своеобразен буфер между високоволтовата батерия и консуматорите на ниско напрежение, но все пак е излишен елемент, който може да се замени с едно малко и евтино устройство, като пауер банк за телефон или така нареченото преносимо външно зарядно. Слага се на достъпно място в купето и при нужда може винаги да бъде подменено.