В новата си книга „Кратка история на движението“ авторът Том Стендейдж предлага завладяващ и информативен преглед на това как стигнахме от изобретяването на колелото до съвременните автомобили. Стендейдж, който е и заместник-редактор на The Economist, прави паралели между миналото и настоящето, като рисува картина на това, което, според него, се очаква за автомобилната индустрия.
Авторът посочва, че дори нещо, което изглежда толкова модерно - като автомобилната култура, води началото си от XVII век, когато богатите аристократи парадират със своите специално изработени карети, теглени от коне. Според Стендейдж, още тогава са положени основите на това, което в наши дни смятаме за съвременно.
Писателят напълно аргументирано посочва накъде ще се движи индустрията през следващите 50 години, когато става въпрос за собственост на автомобили, автономни превозни средства, уличен трафик и др. Ето и неговите 8 прогнози:
1. Автомобилите достигнаха своя пик
Откакто има автомобили по пътищата, хората непрекъснато предсказват тяхната смърт. Стендейдж посочва проучване от 2016 г., според което 60% от китайските потребители не смятат автомобила за символ на статут. Нещо повече – 40% от участвалите в проучването са на мнение, че алтернативните методи на транспорт правят колата все по-малко важна.
Според друго проучване от 2019 г., проведено в Европа, Китай и САЩ, голяма част от анкетираните са готови да се откажат от собствеността на автомобила, стига да им бъдат осигурени автономни решения да мобилност. За Китай процентът е 78%, за Европа – 55%, а за Щатите – 40%.
Статистиката показва, че все по-малко хора в САЩ взимат шофьорска книжка на 16 години. Техният дял е спаднал от 46% през 80-те години на 25% в наши дни. Стендейдж посочва, че търсенето на автомобили се увеличава през последните години заради пандемията от коронавирус, но това е „краткосрочен импулс“, който няма да доведе до крайно желание за шофиране и до отдалечаване от обществения транспорт.
2. Преход към най-добрите технологии
Според Стендейдж, най-подходящият исторически паралел не е с автомобилната индустрия от преди 100 години, а с появата на смартфона. През 2007 г. Nokia има около 50% пазарен дял на мобилните телефони, но в компанията мислеха по грешен начин за неговото бъдеще. „Те смятаха, че правенето на смартфон просто означава малко добавяне на софтуер към телефона, но сгрешиха“, посочва авторът.
След появата на iPhone тази индустрия се промени и пазарът се измести от компаниите с хардуерен опит към фирми, които разполагат със завладяващ софтуер. Същото сега се случва и с автомобилната индустрия. „Близкото бъдеще ще бъде доминирано от фирмите, които имат най-добрата технология, а не от тези, които могат да създадат най-добрата кола като цяло“, категоричен е Стендейдж.
3. Софтуерът променя играта
Промяната вече е в ход, като най-влиятелните производители ще са тези, които разполагат с най-добрия софтуер. Това, според автора, се вижда и от непрекъснато намаляващия брой на компонентите, които са нужни за създаване на електромобила. Всичко вече влиза в софтуера и той е единственото нещо, което има значение. А повечето големи автомобилни производители имат проблеми точно там.
Стендейдж дава пример със собствения си автомобил - Mercedes-Benz A250e plug-in хибрид, казвайки, че има усещането, че в случая технологията е прикрепена към колата, а не е добре интегрирана. На това се дължи и доминацията на Tesla на пазара на електрически превозни средства – просто те се задвижват от нейния софтуер.
4. Уличното пространство ще бъде преосмислено
Стендейдж твърди, че няма начин за решаване на нарастващите проблеми с трафика в традиционния смисъл. „Повече място на пътя означава повече автомобили. Веднага щом някъде проблемът с трафика бъде разрешен, там се появяват хора, които виждат празен път и си казват „Мога да карам по него“. Затова и трябва да се върнем назад във времето и да освободим това, което блокирахме“, обяснява писателят.
Според него, има световна тенденция за връщане на уличното пространство на неща, различни от автомобили. Увеличават се пешеходните зони и алеите за велосипедисти. „През годините отнехме уличното пространство от другите потребители и го дадохме на колите, но се оказа, че то никога не стига. Време е да и го върнем обратно“, аргументира се Стендейдж и посочва още едно възможно решение – въвеждане на допълнителна такса за превозните средства в задръстванията.
5. Нови източници на финансиране на пътищанта
Тъй като електрическите превозни средства набират популярност и с автономното шофиране се задават на на хоризонта, Стендейдж смята, че ще трябва да има промяна в начина, по който власти финансират строежа и поддръжката на пътищата. Според него, таксуването на изминатото от всеки автомобил разстояние е най-добрият вариант. Сега това става с данък на горивата, тоест колкото повече бензин изразходва един автообил, толкова повече зарежда и съответно по-голяма сума отива в държавната хазна.
„Хората все по-масово използват електрически автомобили и този начин просто вече няма да работи. А въвеждането на автономни превозни средства ще позволи по-фини форми на таксуване, като цените ще се коригират в зависимост от времето, мястото, типа на превозното средство, броя на хората и нивата на трафик“, посочва той.
6. Абонаментни модели
Стендейдж пише, че в бъдеще най-популярната форма на транспорт ще бъде комбинация от услуги, предлагани чрез това, което той нарича „интернет на движението". Срещу заплащане на месечна абонаментна такса потребителят ще може да използва различни видове транспорт, обединени в една услуга. Това вече набира популярност в някои градове по света – като Хелзинки, например. Там едно приложение за смартфон дава достъп до влакове, таксита, коли под наем и други видове транспорт срещу месечна такса.
При допълнително заплащане клиентът получава и възможност за свободно ползване на автомобил през уикендите. „Мисля, че този подход е просто създава много по-малко проблеми. И когато стане по-удобно и по-евтино да използваш кола, без за я притежаваш, тогава повече хора ще спрат да притежават автмобил“, посочва писателят. И допълва, че производители като Volvo, Porsche и Audi вече предлагат месечни абонаментни планове.
7. Дългите пътувания могат да стават с коли под наем
Какво обаче ще се случи с малките общости и с крайпътния бизнес, когато превозните средства станат автономни и шофьорите просто моган да спасят в колите си, докато те ги откарват към крайната им дестинация? Според Стендейдж, този въпрос показва остарялото мислене за автомобилите в съвремения живот.
„Когато си купиш кола, си мислиш, че най-трудното нещо, с скоето ще се сблъскаш, е дългото пътуване, когато автомобилът е пълен с хора и багаж. Но дори при тези обстоятелства, времето, което прекарвате в колата, е изключително малко. В тези случаи може да се разчита на коли под наем или на споделяне на автомобила“, смята Стендейж.
8. Само богаташите ще притежават автомобил
След около 20 години цялостната собственост на автомобила ще се върне към корените си – само богатите хора ще могат да поемат разходите по собствеността на превозно средство. Останалата част просто ще се ориентират към някакъв абонаментен модел. Просто повечето хора ще осъзнаят, че разходите за притежание на автомобил не си заслужават.
„Тези разходи растат непрекъснато, особено в градски условия. Освен всичко, което плаща един собственик на автомобил в момента, ще се появат и други разходи – като такса за задръствания. Така притежание на автомобил ще стане още по-трудно, докато алтернативите се увеличават и стават все по-евтини. А също така и по-достъпни – ще се нуждаете от приложение за смартфон и кредитна карта, за да получите достъп до автомобил. Да, все още ще има има хора, които ще притежават собствени превозни средств, но значително ще се увеличи броят на тези, които ще разберат, че това не си струва“, казва още Стендейдж.