Най-евтиният електромобил в света, субкомпактният Wuling Hong Guang Mini EV се продава като топъл хляб в Китай. Каквото и да се каже, на цена от 28 800 до 43 600 юана (приблизително от 4 000 до 6 000 евро), това е едно от най-достъпните електрически превозни средства на пазара - в истинска каросерия на автомобил, с четири колела, четири седалки и дори набор от някои удобства.
Само през ноември армията от Wuling-и се увеличи с 40 000 единици, а общият брой продадени за 18-те месеца, изминали от пускането на модела на пазара, наближава половин милион. Но безопасен ли е такъв транспорт? Наскоро попаднахме на видео на краш тест, който е проведен сравнително скоро (тази година) в Китай. И сега вие също имате възможността да добиете представа какво може да очаква водача и пътниците в такъв супермини-електрически автомобил.
Като спаринг партньор на електрическата кола Wuling Hong Guang Mini EV се проявява още един много евтин електрически автомобил с оловно-киселинни батерии - забавна микропародия на Mercedes-Benz G-Klasse. Всяка от колите ускорява до 64 км/ч, удряйки се в другата с 50 процента припокриване. Въпреки че размерите и теглото на автомобилите са много близки - 560 кг за Wuling и 568 кг за червения електромобил, за последния ударът беше фатален. Колата е почти напълно унищожена, без да остави шанс на „пътниците“ да оцелеят – поне на предните седалки.
В случая с Wuling Hong Guang Mini EV, картината е много по-малко драматична. Това е много малък, бюджетен автомобил без модерни системи за активна безопасност, но съвместното предприятие SAIC-GM-Wuling поне е осигурило зона на деформация в предния край. Манекенът "шофьор" получава наранявания по крака и главата, но след сблъсъка се оказва, че има шанс да оцелее. Отварянето на повредените врати на Wuling се оказва трудно, но батерията изглежда не е пострадала много.
Това обаче са последствията от сблъсък само с лек, мъничък електрически автомобил. Ами ако на негово място бе стандартна кола с тегло 1200 - 2400 кг? Честно казано, страшно е да си помислим какво ще се случи. Резултатите са показани на диаграмата по-долу: ляво - шофьор, дясно - пътник отзад: