IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Без стари коли в центъра на София от следващата зима?

Предлаганата забрана обхваща две зони, като постепенно ще засегне и по-нови автомобили

В София ще бъде въведена забрана за влизане на най-замърсяващите коли в центъра, като това ще се случи през следващия зимен сезон. Ограничението няма да важи за собствениците на автомобили, които живеят на територията на „нискоемисионните“ зони, съобщи Зафир Зарков, зам.председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет от ГЕРБ на конференцията "Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха".


София задръствания


Забраната ще отнася за превозните средства без екологична категория, както и за тези с категории „Евро 1“ и част от „Евро 2“, тоест ще засегне 30% от автомобилите в столицата. Очаквания са, че ограничението на старите коли ще доведе до намаляване с 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г.

Първата „нискоемисионна“ зона е по-малка и обхваща центъра между булевардите „ Сливница”, „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий”, „Скобелев” и ул. „Опълченска”. Втората е разширена, като се разполага между булевардите „Сливница”, „Димитър Николаев”, „Ситняково”, „Пейо К. Яворов”, „Никола Вапцаров”, „Черни връх”, „Хенрик Ибсен”, „Петко Тодоров”, „Иван Гешов” и „Константин Величков”.


зони


Въвеждането на такива зони съответно е обвързано с поставяне на екостикери на автомобилите. Предвижда се поетапно ограничаване и на останалите замърсяващи коли в тези райони, като то може да стане в два варианти – при по-краткия до 2027 г., а при по-плавния – до 2027 г.

Първият предвижда забрана от 2022 г. на дизелови коли с „Евро 3“ и бензинови с „Евро 2“. От 2023 г. ще се ограничат дизелите с „Евро 4“ и бензиновите с „Евро 3“, а от 2024 г. - дизелите с „Евро 5“. През 2025 г. ще се забрани влизането на дизели „Евро 6“ и бензинови „Евро 4“, а от 2026 г. - дизели „Евро 6d” и бензинови „Евро 5“. Накрая - от 2027 г., ограничението ще важи и за дизели „Евро 7“ и бензинови „Евро 6d“. Във втория вариант тези етапи са удължени с по две години.

Предстои Столичният общински съвет да вземе решение дали първоначално ще въведе само едната зона, или и двете ще започнат да функционират едновременно. Те вече са оборудвани с камери, които отчитат регистрационните номера на колите.

0 от 500
  • #10
    47 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    През 2027 щяло да важи и за дизели ЕВРО 7, а то Евро 7 дори не е изляло още. Демек ще е забранено изобщо за дизели..
  • #9
    46 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Всички в парламента да минават на електрички, колела, пеша или градски транспорт - да дадат пример на народа :)
  • #8
    38 rate up comment 6 rate down comment
    Нещо не ми се връзва ( преди 2 години )
    Това означава, че след 5 години общината ще загуби всички приходи от синя зона, защото в центъра ще могат да влизат само електрички, а те спират безплатно там.Да не планират да премахнат привилегията на безплатно паркиране на електромобили?
  • #7
    40 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Понеже българите са много богати и си сменят колите на 6м извън столицата и на 3м в столицата. Това за Евро 6+ а меко казано прекалено. Ще се признават ли стикерите от други държави или прдното стъкло ще прилича на циркаджийски куфар?
  • #6
    43 rate up comment 4 rate down comment
    Категорист ( преди 2 години )
    Искам да обърна внимание, че тези еко категории са определени от производителя, а не от безумните еко стикери, които слагат на ГТП и които нямат никаква правна стойност.
  • #5
    16 rate up comment 1 rate down comment
    До 3 ( преди 2 години )
    Петърчо не чете. Той копи-пества, превежда с автоматичен преводач от руски и тук-таме дописва. Ако му плащат на допусната грешка, вече е милионер.
  • #4
    40 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Забраната няма да обхване почти никого. От три години съм с Евро 6 и чакам реалните мерки най-вече срещу тези, които са си махнали катализаторите, колите им димят, но те доливат масло и тровят останалите.
  • #3
    43 rate up comment 0 rate down comment
    Sergo ( преди 2 години )
    при по-краткия до 2027 г., а при по-плавния до 2027 г. Вие четете ли какво пишете :D
  • #2
    43 rate up comment 8 rate down comment
    Р ( преди 2 години )
    Общината показва пълно абдикиране от управление и впускане в евтин популизъм!
  • #1
    36 rate up comment 4 rate down comment
    Шофьор ( преди 2 години )
    Общината се опитва да си осигури спокойствието в центъра май.