fallback

Защо летите джанти са грешният избор през зимата?

В сняг и студ предимствата на тези колела се превръщат в недостатъци

Най-често срещаните видове джанти са два – лети и щамповани (стоманени), като първите изглеждат по-добре и съответно са по-популярни сред собствениците на автомобили. При вторите проблемът е именно във външния вид и затова много хора ги избягват. През зимата обаче нещата се променят и всички предимства на летите колела се превръщат в източник на проблеми.

Освен, че имат по-добър външен вид, скъпите лети джанти притежават и едно друго предимство – те са много по-леки. Това е важен параметър, който дава огромно предимство през летните месеци. Тогава динамиката и ускорението на автомобила са особено важни. Освен това, олекотеното колело натоварва по-малко окачването при шофиране по лоши пътища и снижава разхода на гориво.

През зимата обаче на преден план излизат други предимства. При температури от -10 ° C, джантите от лека сплав стават крехки и по-малко устойчиви на напрежение. Следователно има огромна опасност пътуването по разбити пътища да завърши катастрофално за тях. През януари и февруари температурата на въздуха може да падне още, като при големи студове сплавта от алуминий, магнезий, титан и силиций променя своите характеристики. Това означава, че при удар дори в малка неравност, джантата най-вероятно ще се спука, което ще бъде фатално и за гумата.

Пробиването на колело върху желязната джанта е много по-трудно. Енергията на удара често се прехвърля от смачканата гума към джантата, която се огъва и поема. Ето защо е по-добре да изберете обикновени джанти за зимата, които са по-малко зависими от спадането на температурата. Стоманата, например, не е толкова крехка, колкото леките сплави, има много по-висока якост, следователно при силно механично натоварване тя само се огъва, но не се напуква.

Освен това, красивите алуминиеви джанти имат дебели спици с голям наклон, а това също е проблем. Те са отворени за проникване на прах, вода и сняг. По време на въртене се образува зона с намалено налягане, където се всмуква мръсотия, наситена с химия против заледяване. Тя прилепва към работните механизми на спирачната система и към елементите на окачването. Често по време на снеговалежи, когато пътят е покрит с мокри снежни преспи, тези спици „улавят“ бучки и ги разпръскват отстрани. Мокрият сняг полепва по вътрешния ръб на джантата и се превръща в лед, което води до вибрации.

Снегът също така запушва вътрешните пространства на арките на колелата, компресира се с пясъка в големи натрупвания и пречи на окачването. При щампованите колела подобни проблеми се случват по-рядко, тъй като те нямат спици и напълно покриват механиката на спирачната система. Вътрешната страна на спирачката на свой ред е защитена от голям багажник. Освен това на колелата се поставят капачки (тасове), които осигуряват допълнителна защита.

fallback
  • #2
    HONDA ( преди 2 години )
    ми то с тея алиминиеви джанти, дето приличат на китайски пръчици за храна, много ясно, че при първата дупка (а в БГ, дал Бог), ще се счупи... аз лично имам един USA алуминиеви, които тежат почти колкото стоманените - ми криви се, но но се чупи!!!Извода- купувайте си качествени джанти (заводски) и няма да имате ядове!
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    ако някой има разумно обяснение защо спирачните дискове са монтирани в подресорната част ще е интересно да го сподели
fallback
Последни