fallback

Колко е ресурсът на един автомобил?

Експерти разкриват дали си заслужава покупката на кола над 10 години и какви машини трябва да бъдат избягвани

Заслужава ли си покупката на автомобил на повече от 10 години? Как да разпознаем боклука? Колко дълго ще издържи колата ми? Отговори на всички тези въпроси дават експерти, поканени от изданието „За Рульом“. Те посочват и кои превозни средства на пазара втора ръка задължително трябва да бъдат избягвани.

На първо място трябва да се внимава за „удавени“ автомобили – такива, които застрахователят е изплатил на собственика им поради възможност за ремонт. Това обикновено се случва след сериозен инцидент – като попадане в наводнение, например. Оказва се обаче, че много от тези коли после се връщат на пазара. Затова задължително трябва да бъде проследена тяхната история. За съжаление, атрактивната им цена, съчетана с отстъпка, понякога печели.

Следващите автомобили, които не трябва да се купуват са тези с изгнили прагове и лонжерони (надлъжни носещи силови елементи). Корозията по тях не може да бъде премахната, като покриването с материали като епоксидна смола само удължава агонията.

Задължително се избягват и коли с неправилен ъгъл на колелата, пушещ двигател и скърцаща скоростна кутия. Ремонтът на тези агрегати струва скъпо. Същото се отнася и за таксита, които често се появяват на пазара втора ръка след 3 години употреба. За този срок те може да са изминали дори 300 000 км.

Отношението към употребявани автомобили силно зависи от това в кой клас е конкретният модел, както и в коя държава е произведен. Боклуци се срещат както сред евтините „Жигули“ и „Москвич“-и, така и сред коли на Mercedes. Купувачът трябва да е наясно, че каросерията се амортизира сериозно след излагане на заваряване и изчукване. И тя никога не може да бъде възстановена напълно. Освен това, въздушните възглавници също трудно могат да бъдат приведени в оригинално състояние, ако са използвани.

И все пак – какъв е действителният живот на автомобила? Обикновено отговорът на този въпрос го дават самите производители, въпреки че те не харесват въпроси от сорта „Кога ще се разпадне колата ви?“ От Porsche, например посочват, че повече от 60% от произведените автомобили от марката все още се движат.

Във Volkswagen, на свой ред, са категорични, че според Закона за защита на потребителите всеки производител има право да установи експлоатационен живот на своя продукт. Ако такъв не е посочен, по подразбиране срокът е 10 години. А това означава, че компанията носи юридическа отговорност за безопасността на своите продукти и доставките на резервни части в продължение на 10 години.

В Mitsubishi разсъждават по същия начин, докато от Hyundai посочват, че срокът на експлоатация е 6 години или 180 000 км (това е условието за Русия), като след това той може да се използва, но не повече от 10 години от датата на продажбата.

Затова и експертите са категорични, че не бива да се купува кола на повече от 10 години и с пробег над 300 000 км, тъй като може да се наложи в нея да се инвестира за ремонти и поддръжка същата сума, която платена за покупката. И ако все пак се наложи подобна сделка, то е най-добре употребяваният автомобил да бъде купен от собственика му, при това от първия. Или от човек, който дълго време е карал тази кола. Автомобилите, които не се задържат при един собственик, е най-добре да бъдат избягвани. Те явно имат проблеми, които може да са както технически, така и с документите.

fallback
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    поредните глупости. всичко зависи как е е гледана колата. в Куба има коли на по 50+ години, да не говорим за всички олдтаймери, които надживяват модерните си събратя...
fallback
Последни