fallback

Колко е ресурсът на един автомобил?

Експерти разкриват дали си заслужава покупката на кола над 10 години и какви машини трябва да бъдат избягвани

Заслужава ли си покупката на автомобил на повече от 10 години? Как да разпознаем боклука? Колко дълго ще издържи колата ми? Отговори на всички тези въпроси дават експерти, поканени от изданието „За Рульом“. Те посочват и кои превозни средства на пазара втора ръка задължително трябва да бъдат избягвани.

На първо място трябва да се внимава за „удавени“ автомобили – такива, които застрахователят е изплатил на собственика им поради възможност за ремонт. Това обикновено се случва след сериозен инцидент – като попадане в наводнение, например. Оказва се обаче, че много от тези коли после се връщат на пазара. Затова задължително трябва да бъде проследена тяхната история. За съжаление, атрактивната им цена, съчетана с отстъпка, понякога печели.

Следващите автомобили, които не трябва да се купуват са тези с изгнили прагове и лонжерони (надлъжни носещи силови елементи). Корозията по тях не може да бъде премахната, като покриването с материали като епоксидна смола само удължава агонията.

Задължително се избягват и коли с неправилен ъгъл на колелата, пушещ двигател и скърцаща скоростна кутия. Ремонтът на тези агрегати струва скъпо. Същото се отнася и за таксита, които често се появяват на пазара втора ръка след 3 години употреба. За този срок те може да са изминали дори 300 000 км.

Отношението към употребявани автомобили силно зависи от това в кой клас е конкретният модел, както и в коя държава е произведен. Боклуци се срещат както сред евтините „Жигули“ и „Москвич“-и, така и сред коли на Mercedes. Купувачът трябва да е наясно, че каросерията се амортизира сериозно след излагане на заваряване и изчукване. И тя никога не може да бъде възстановена напълно. Освен това, въздушните възглавници също трудно могат да бъдат приведени в оригинално състояние, ако са използвани.

И все пак – какъв е действителният живот на автомобила? Обикновено отговорът на този въпрос го дават самите производители, въпреки че те не харесват въпроси от сорта „Кога ще се разпадне колата ви?“ От Porsche, например посочват, че повече от 60% от произведените автомобили от марката все още се движат.

Във Volkswagen, на свой ред, са категорични, че според Закона за защита на потребителите всеки производител има право да установи експлоатационен живот на своя продукт. Ако такъв не е посочен, по подразбиране срокът е 10 години. А това означава, че компанията носи юридическа отговорност за безопасността на своите продукти и доставките на резервни части в продължение на 10 години.

В Mitsubishi разсъждават по същия начин, докато от Hyundai посочват, че срокът на експлоатация е 6 години или 180 000 км (това е условието за Русия), като след това той може да се използва, но не повече от 10 години от датата на продажбата.

Затова и експертите са категорични, че не бива да се купува кола на повече от 10 години и с пробег над 300 000 км, тъй като може да се наложи в нея да се инвестира за ремонти и поддръжка същата сума, която платена за покупката. И ако все пак се наложи подобна сделка, то е най-добре употребяваният автомобил да бъде купен от собственика му, при това от първия. Или от човек, който дълго време е карал тази кола. Автомобилите, които не се задържат при един собственик, е най-добре да бъдат избягвани. Те явно имат проблеми, които може да са както технически, така и с документите.

fallback
  • #11
    Я ( преди 2 години )
    #3 14 години и 104000км. или има грешка в числата, или не караш въобще. Тази кола ще се кара 30 години и ако не изгние, пак ще си върви. Това не е пример за срок на употреба.
  • #10
    Абе ( преди 2 години )
    В моргите е пълно с почти неръждясали автомобили,бракувани заради тежки проблеми с двигателя.В наше време дори избила гарнитура на главата може да стане причина за бракуване!Щото едно време струваше стотина лева и беше консуматив,а сега ремонтът достига хиляди.
  • #9
    Вин ( преди 2 години )
    Като любознателен авто любител, от десетилетия следя всички достъпни авто медии, както и многократно всички серии за коли по Discovery и подобните му. Уверих се, че най моторизираните и богати нации имат най голям респект към ретро, олдтаймери, хот род, рат род и всякакви забавления от този род. Ние, като аджамии с малки финасови възможности и в същото време ориенталски манталитет за показност и парвенющина, сме дълбоко убедени, че по колата може и трябва да преценяваме хората. Премиумът ценим.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Хич не правят здрави коли. Я погледни Speedy се напълниха с Дачии и са сигурно вече на 200 000км. и нищо им няма.Такситата направиха по 1 млн. километра на Хюндаите и половин милион на Кадитата,които са най-трошливи по техни сведения.
  • #7
    Киро ( преди 2 години )
    Планираното остаряване е кофти момент. Никой вече не прави здрави коли, защото утре пак иска да продава.
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    4, прав си, като цяло. Остави комютъра, виж моб. телефони, след 2-3г "остарял", новите по евтини от ремонт, капсуловаха ги, за да не сменяш батерия. Та и с колите така навремето, инж. са смятали кола, а не колко години ще живее. От един момент нататък, автоиндустрията се светна - че е по далавера да няма "вечни" коли, че иначе никой не купува. И така негласно -- живота на колата е около 10г, или 200-300 000км. После се води остарял, (нарочно) скъпи ремонти и ето колелото се завърта.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    И аз съм стигнал емпирично до същото. Купувам нова кола и я карам 10 г. През този период сменям основно консумативи. После я сменям с друга нова.
  • #4
    До 1 ( преди 2 години )
    Не сравнявай супер стари и опростени коли с днешните, където компютър изчислява кога и колко гориво да се впръска в цилиндъра. Тия 50+ годишни коли собственика сам си я ремонтира с лекота, а новите дори в оторизирания сервиз на марката майсторите само ще се чешат зад врата и ако не закачат лаптопа с компйтъра на колата, не могат да разберът какъв е проблема. Ти личния си компютър ако на 3-4 години ако не го преинсталираш, само от натрупаните грешки вече ще работи зле.
  • #3
    Вин ( преди 2 години )
    Вчера купих пистов ремък за първа смяна на Кашкай, който купих преди 14 години без два месеца и е на 104 000 км.Освен два тампона на рамата на двигателя, нищо друг не е бутано! Според мен, от кола до кола има огромна разлика, понеже може да е и на три години, триста хиляди км. и да е въртяна през таван.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Ама то има коли и камиони на по 50 или 60 години, но ако са карани през тези години,а не са седели в гараж, те са силно амортизирани.И ръждясали
fallback
Последни