Шведската компания Volvo обяви, че производството на електрически автомобил генерира 70% повече вредни емисии в сравнение с негов еквивалент с двигател с вътрешно горене. Проучването на скандинавския производител сравнява производствения процес на неговото електрическо купе-SUV C40 Recharge и на бензиново XC40.
Въпреки това, когато се вземе предвид експлоатационният живот на автомобила, се достига рентабилност и общият въглероден отпечатък на EV е по-малък в сравнение с този на автомобила с конвенционален мотор. Шведите отчитат въглеродния отпечатък от целия жизнен цикъл на автомобила, който включва добива на суровини, производствения процес, зареждане с гориво и шофиране на автомобила в продължение на 200 000 к
От Volvo посочват още, че в случая рентабилността ще зависи от това как се генерира електричество. Проучването споменава три различни сценария, базирани на средното глобално снабдяване с електроенергия, на прогнозния баланс както на възобновяема, така и на редовна електроенергия, така и на изцяло на възобновяема енергия.
При използване на стандарта електроенергия Volvo C40 Recharge ще трябва да измине 109 918 км, за да настигне XC40 с двигател с вътрешно горене. Ако електроенергията е наполовина от възобновяеми източници, въглеродният отпечатък ще се изравни след 77 248 км. А ако е само от възобновяеми източници, изравняването ще настъпи след 48 280 км.
Изследването на Volvo посочва, че въглеродният отпечатък на електромобилите и хибридните автомобили се увеличава при производство най-вече заради батериите – с над 30%. Затова и те се нуждаят от известно време в експлоатация, преди да успеят да настигнат превозните средства с двигатели с вътрешно горене.
Снимки: Volvo