Примерът, който ви показваме е от зад Океана, но е абсолютно показателен за случващото се в сектора и в Европа, и у нас. Става дума за двама търговци на коли. Брад Уимър и Грег Маркъс от AutoLenders гледат онлайн търг за употребявани автомобили от дилърството си в Лорънсвил, Ню Джърси.
Това, което ги изумява е една Honda Civic, производство 2019 година, с която стартира търгът за коли "втора употреба". Според експертите, само преди три месеца, тази кола не би представлявала особен интерес, а сега за същата кола се бият като на "черен петък". Като нов автомобил, същият Civic струва в Щатите около 21 000 долара. Но в рамките на секунди на търга на едро, двегодишният модел, с пробег от 6 500 км, беше продаден за 27 200 долара.
Веднага след това Nissan X-trail на три години е продаден на същата цена, която се предлага и като чисто нов, а Kia Sorento от 2015 г. беше продадена за 12 600 долара, зашеметяваща сума за шестгодишна кола с пробег 133 000 км. Това са само част от примерите с които The Washington Post описват ситуацията на пазарът на употребявани автомобили. И още по-странното е, че за Уимър, подобни високи цени ще се превърнат в норма и тази тенденция няма да отмине скоро.
А високите цени на пазара на употребявани автомобили е най-видимият резултат от проблем, който измъчва световната икономика през последната година: огромен недостиг на компютърни чипове, който затруднява производството на нови автомобили. По-конкретно липсата на нови автомобили логично води до недостиг на употребявани коли, което повишава цените на последните.
„Ще бъде наистина, наистина трудно за потребителите да купят превозно средство през 2022 г., употребявано или ново. Ще трябва да платите много по-висока цена“, казва Уимър пред The Washington Post , докато гледа търга, който привлича повече от 1000 търговци на автомобили в Манхайм, Пенсилвания, всяка седмица, но заради пандемията работи предимно онлайн.
Търсенето на чипове, известни още като полупроводници, расте, тъй като все повече електронни продукти изискват такива компоненти. Пандемията ускори търсенето, тъй като потребителите купуват все повече нови компютри и електронни джаджи за бита. Но предлагането на чипове е ограничено от липсата на полупроводникови фабрики и от многомесечния процес, необходим за производството на компонентите.
Това принуди автомобилните производители по целия свят да намалят производството, защото не могат да получат достатъчно чипове, за да захранват всички най-нови технологии в своите автомобили. Според консултантската фирма AlixPartners световната автомобилна индустрия ще произведе близо 4 милиона превозни средства по-малко от планираното тази година поради недостига на чипове.