Дори здравият двигател може да консумира масло, като причините са това са няколко и те добре известни на повечето шофьори. Експертите от изданието „За Рульом“ посочват кои агрегати имат най-голям апетит и се опитват да изяснят причините за това.
Германските мотори са най-гладни
В автомобилните форуми се споменават по-специално десетки модели на Audi, Volkswagen, BMW и Mercedes. Собствениците отбелязват, че техните автомобили консумират до един литър масло на хиляда километра. Безсмислено е да се предявяват претенции към производителите на автомобили, защото в по-голямата част от техническа документация са посочени по-високи допустими стойности. Освен това, собственикът на автомобила трябва да използва само препоръчаното от производителя масло, така че той също носи вина за случилото се.
Какво казват експертите?
Според Максим Рязанов - технически директор на дилърската мрежа Fresh Auto, причините за повишената консумация за различни при отделните двигатели. При някои модели проблемът е в конструкция на силовия агрегат.
„Например, много от модели на BMW се отличават с разход на масло, като най-голямо потребление се отчита при при двигателите от сериите N63 и S63. След пробег от 100 000 км при тях се долива по 1 литър на всеки 1000 км. Тези мотори се поставят на модели като BMW 5-Series, X5 и X6, като това трябва да бъде отчетено при покупка на такъв автомобил на старо“, посочва Разянов.
Друг двигател, който постоянно изпитва „глад за масло“, е Honda 1.6 16V VTEC. Тук причината е в специфичните настройки на агрегата. Още при проектирането си той е предназначен за работа на много високи обороти и затова нивото на маслото трябва да се следи непрекъснато.
Експертът посочва още един мотор – 1.8 TSI, който се поставя на модели на Audi, Seat, Skoda и Volkswagen. При него причината е в масленият сепаратор, който отделя голям обем маслени пари във вентилационната система на картера.
И други специалисти, помолени за коментар от изданието, посочват тези двигатели като „най-гладни“ за масло. Към 1,8 TSI те добавят и 2.0 TSI (EA888), който се поставя на голям брой модели на концерна Volkswagen, в това число и на автомобили на Porsche.
Освен споменатите вече N63 и S63 има и други мотори на BMW с подобен проблем. Това са N52 и M54, но при тях разходът на масло е по-малък в сравнение с другите два. Посочват се и два двигателя на Subaru – ЕJ20 и EJ25.
Това, което беше проблем преди време, вече е норма
„Трябва да се отбележи, че това което в началото на века се считаше за сериозен разход на масло, вече е норма за повечето производители. В документацията на различните модели отдавна е посочено, че разход от 400 до 1000 грама на 1000 км е напълно приемлив показател. Това се дължи най-вече на конструктивните промени в модерните двигатели“, категорични са експертите.
Няма проблеми с актуалните двигатели
Audi: Преди повече от 10 години имаше много оплаквания от двигателите на Audi, но към днешна дата такъв проблем с актуалната гама на марката не съществува. Стандартният разход на масло не е повече от 0,5 л/1000 км, като за спортните модели (RS) той е по-висок -0,8 л/1000 км. Оплакванията от преди десетилетие засегнаха основно двигателите 1.8/2.0 TFSI. Проблемът засегна най-силно първото поколение Q5, както и изградените на същата платформа A4, A5 и A6 (приблизително произведени между 2008 и 2013 г.). Според инструкциите за автомобила, за първите 5000 км пробег разходът на масло може да надвиши посочените стойности. Затова се препоръчва редовно да се проверявате нивото му, като най-добре е това да става при всяко зареждане преди потегляне на дълъг път.
Subaru: Японският производител призна за проблеми с двигателите от серията EJ, произведени през периода 2004-2006 година. По-късно повишен разход на масло беше отчетен и при серията FB (2011-2014 година). След 2015 година обаче всички проблеми са решени и днес двигателите на Subaru не страдат от повишен разход на масло.
Volkswagen: Германският производител посочи, че има обективни причини за повишения разход на масло при неговите двигатели, като сред тях е и грешка от страна на собствениците. Турбокомпресор, директно впръскване на гориво и всякакви мерки за контрол на емисиите - всичко това са част от прийомите, използвани от марката. Инженерите съкращават полите на буталата, намаляват силата, с която буталните пръстени се притискат към стените на цилиндъра, намаляват повърхността на триене, използват масла с нисък вискозитет и в същото време принуждават двигателя да доставя висок въртящ момент при относително ниски обороти.
Всичко това е необходимо, за да се даде на собственика на автомобила отлична динамика с наистина нисък разход на гориво. Следователно, собствениците трябва да обслужват автомобила при стриктно спазване на правилата. Ако това не става, двигателят страда.
Основни грешки, допускани от собствениците
1. Нередовна смяна на маслото.
2. Обслужват автомобила си с некачествени консумативи
3. Обслужват автомобила си в съмнителни сервизи
4. Поставят добавки в моторното масло, които не се препоръчват от производителите на автомобили.