Приборният панел в автомобила е предназначен за това, че да може човекът зад волана да следи за показателите и работата на най-важните системи. Периодично на екрана може да се активират различни индикатори и лампи, които съобщават за различни проблеми. Един от често срещаните случа е активиране на жълт сигнал, съобщаващ за недостатъчно количество масло.
Когато се случи нещо такова, някои шофьори веднага отиват в магазина, купуват масло - обикновено около литър, и доливат в двигателя. Други обаче игнорират сигнала и смело продължават напред. Колко обаче може да продължи това, преди недостигът на смазка да се окаже фатален за задвижващия агрегат?
Първо, трябва да припомним, че липсата на масло (маслен глад) е критично за двигателя. В системата се отчита недостиг на смазка, заради което триещите се елементи се износват по-бързо. Най-опасно е това за стените на цилиндрите, но пък невинаги активирането на жълтата лампичка за понижаване на нивото на маслото означава, че веднага трябва да се посети сервиз. Тя просто съобщава, че датчикът е фиксирал намаляване на нивото на масло с един литър под нужното.
За старите мотори подобен спад се счита за критичен и затова техните шофьори са принудени постоянно да следят нивото на смазката в двигателя. И съответно да доливат, ако то е недостатъчно. В противен случай може да спре разпръскването на маслото и това да доведе до проблеми. При съвременните автомобили има маслена помпа, която изпомпва смазката през каналите към коляновия вал и буталата, като именно тя отговаря за нормалната работа на системата.
Нивото на маслото в автомобила винаги се определя, като остава малък резерв. Когато колата се движи по неравен път и се накланя често, нивото в картера може да се промени. Тръбата на приемника се оголва и в системата влиза въздух, което води до локално прегряване. За да се предотврати подобно нещо, в резервоара трябва да има повече масло. Затова и предупреждението за това, че е спаднало нивото, невинаги означава остър дефицит на смазка в системата.
При технически изправен двигател нормалното налягане в системата за смазване е 0.7-0.8 атмосфери при работа на празен ход и 3.0-4.5 атмосфери в режим на максимално натоварване. Налягането намалява, ако маслото падне под критично ниво, а масло-приемникът започна да събира въздух. В системата започна за се образуват натрупвания на газове, налягането пада, а на приборния панел светва червена лампа. В този случай шофьорът задължително трябва да спре и да изключи двигателя, защото при продължаване на движението последиците могат да бъдат много тежки.
Ако налягането на маслото е много малко, се стига до изчезване на масления слой върху работещите елементи на мотора, а това води до тяхното износване. И при продължаването на експлоатацията на превозното средство се стига до повреди на разпределителния и коляновия вал, както и на буталата. А най-тежките последствия за разрушаване на стените на цилиндрите.
Затова и всеки шофьор, трябва да бъде наясно, колко още може да се движи след активиране на сигналната лампа на таблото. Ако тя е червена, спирането е задължително, след което се търси начин за най-бързо придвижване до сервиз. Ако е жълта, може да се изминат още около 300 км без последствия, като задължително трябва да се долее недостигащата течност.