„Решението ни е да създаваме партньорства. Трябва да се съсредоточим върху областите, в които искаме да се отличим, и след това да развиваме останалото с партньорства“. Така Бенедето Виня, новият главен изпълнителен директор на Ferrari, отговори на тези, които на последното събрание на инвеститорите изразиха опасения за предстоящото преминаване към електромобили.
Исторически погледнато във Ferrari никога не са има партньори, а само външни доставчици. Светът обаче се променя, а екологичният преход ще накара компанията да захвърли, всичко което е на правила за последните 60 години. Това се отнася най-вече за гениалните двигатели с 6, 8 и 12 цилиндъра, които отдавна са влезли в митологията. И ако идеята Tesla да бъде „правилният партньор“ ви смущава, нека да да погледнем нещата от друг ъгъл.
Като начало е добре да се очертае степента на предизвикателството. Създаването на добър електрически автомобил изисква инвестиции, технологии и капацитет за иновации, които големите имена в автомобилна индустрия се борят да намерят. Направата на електрическа суперкола е още по-сложна, защото тя не само трябва да предлага невероятно поведение на пътя, но и да премахне проблема с допълнителното тегло заради батериите, които, освен това, имат склонност да прегряват.
Ако тази „електрическа суперкола“ бъде достойна да носи емблемата със скачащ кон на капака, летвата се вдига още повече. И ако технологиите могат да бъдат купени с пари, времето няма как да бъде компенсирано. В случая става дума за времето за експериментиране и допускане на грешки, докато бъдат открити онези технически решения, които ще направят разликата от автомобилите на другите производители.
Британците имат един термин Learning by doing (учение в движение), който обяснява (отчасти) предимството на Tesla. Компанията започна да произвежда електрически автомобили преди повече от 10 години, доста преди останалите. И ако приемем, че Ferrari е марката на върха в автомобилната индустрия и тя няма право на грешки или компромиси, е повече от очевидно, че ке трябва да ускори прехода, тъй като има на разположение само 14 години.
Конкурент като Porsche, например, вече направи първия си електромобил – Taycan, като го продава повече от година. В същото време първата кола на ток на Ferrari ще бъде представена през 2025 година, като дотогава Porsche ще е пуснал още 3 електрически модела. Освен това, Rimac Automobili (хърватската компания, в която германците имат сериозно участие) купи Bugatti и доставя технологиите си и на други производители.
В Маранело са наясно, че сериозно закъсняват и предприемат контрамерки, които в много отношения са революционни. Като начало това беше изборът на Бенедето Виня за главен изпълнителен директор. Той е физик и изобретател, който отлично познава високите технологии, но няма опит в автомобилна компания. Освен това, Ferrari обяви сътрудничество с компанията LoveForm на бившия главен дизайнер на Aplle – Джони Ив, който ще нарисува електрическите модели на марката. А това също отнема доста време – нещо, с което италианците не разполагат.
Затова и напълно логично изглежда привличането на Tesla като възможно най-добрия партньор в подобен проект. Това не само ще ускори процеса, но ще гарантира и успеха му. Компанията на Илон Мъск изпреварва всички в разработката на батерии и е на път да предложи решения, които биха били функционални и за високопроизводителни автомобили. На първо място, новите клетки XXL 4680, които ще гарантират много по-висока енергийна плътност и възможност за интегриране на батерия със структурна функционалност.
Другата сила на калифорнийците е ноу-хауто в разработването на софтуер, което е от решаващо значение както за управлението на батерията, така и за създаването на екосистема за шофиране и притежаване. А това е много важно за Ferrari...
Източник: Motor1