fallback

Защо от автомобилите не трябва да излизат никакви газове

Дори най-съвременните модели отделят вещества, които не са безвредни

Започваме с уговорката, че ние не сме застъпници за рязко навлизащите в живота ни електрически автомобили. Просто искаме да оборим един мит, споделян от много именити автомобилни експерти, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене са безвредни. Много автомобилни експерти не разбират напълно самата същност на екологичните проблеми. Още повече, че "не разбират" изглежда най-правилната формулировка, защото сме далеч от мисълта, че те нарочно правят пропаганда.

Най-любопитното е, че множеството погрешни схващания се характеризират с твърдението, че съвременните бензинови автомобили, благодарение на вече въведените технологии, са станали толкова екологични, че старият начин за самоубийство чрез маркуч от изпускателната тръба в купето вече не действа.

Това обаче не е истина. Бензинът, подобно на дизеловото гориво, е смес от въглеводороди. При изгарянето им се образуват много вещества. Както знаете, веществата са направени от молекули, а молекулите са направени от атоми. Може да се правят различни молекули от атоми чрез различни "машинации", но така или иначе и най-съвременните бензинови автомобили с ДВГ отделят някакви вещества. Безвредни ли са те обаче?

Най-лесният начин да се обясни това е с примера на катализатора, който се намира във всички съвременни бензинови автомобили. Да приемем, че вземем въглероден атом - С, който е част от бензина. Ние го комбинираме с кислород О – тоест изгаряме го. Получаваме енергия. И нова субстанция.

Това новото вещество може да бъде или въглероден оксид CO, или въглероден диоксид - CO2. Първото е фатално за човека, второто издишваме сами, тоест за нас всъщност е безобидно. И така, катализаторът е отговорен и за факта, че когато бензинът се изгаря, вредният CO изгаря до, като цяло, безвреден CO2.

В резултат на това в изгорелите газове на съвременните бензинови автомобили наистина почти няма токсични вещества. Но има един проблем. В тях няма кислород. Както и да успеете да изгорите бензина, няма да получите кислород. Така че, ако подадете изгорелите газове във вътрешността на автомобила, много скоро те ще заместят въздуха и кислорода ще изчезне заедно с него. И просто няма да има какво да дишате.

И това е, което е много важно да се разбере. Изгаряйки бензин и абсолютно всяко изкопаемо гориво, ние намаляваме дела на кислорода в атмосферата и увеличаваме дела на въглеродния диоксид. Това се нарича въглероден отпечатък.

Отново ще кажем, че въглеродният диоксид сам по себе си не е вреден. Ако отсечем дърво и го изгорим, ще освободим точно този въглероден диоксид. Но ако на същото място можете да отгледате ново дърво, което ще абсорбира точно същото количество въглероден диоксид. Балансът няма да бъде нарушен.

Но използвайки изкопаеми горива, ние нарушаваме баланса и променяме състава на атмосферата. А въпросните автомобилни експерти, които застъпват темата, че съвременните бензинови коли са безвредни никога не казват, че чрез изгаряне на бензин намаляваме процента на кислород във въздуха. И явно не разбират с какво ни заплашва глобалното затопляне. А ако разбират, тогава никога не говорят за това.

Отново ще кажем, че въглеродният диоксид сам по себе си не е вреден. Ако отсечем дърво и го изгорим, ще освободим точно този въглероден диоксид. Но ако на същото място можете да отгледате ново дърво, което ще абсорбира точно същото количество въглероден диоксид. Балансът няма да бъде нарушен.

Но използвайки изкопаеми горива, ние нарушаваме баланса и променяме състава на атмосферата. А въпросните автомобилни експерти, които застъпват темата, че съвременните бензинови коли са безвредни никога не казват, че чрез изгаряне на бензин намаляваме процента на кислород във въздуха. И явно не разбират с какво ни заплашва глобалното затопляне. А ако разбират, тогава никога не говорят за това.

fallback
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако ще разводняваме темата, да вметна че всички животни в природата дишат килслорода и пръцкат, тоест кислорода намалява а се увеличават парниковите газове! Това го пиша по повод безумната статия. Винаги могат да се изчоплят вреди от автомобила, дори за ел.колите, ама какъв ток ползвали? ТЕЦ-въглища пак отрови, ама като се движят гумите вдигат праха от асвалта и го пращат в дробовете на пешеходците и т.н. и т.н. ако търсим, винаги ще намерим причини.
  • #5
    Що за глупост!? ( преди 2 години )
    Докато сте мъдрили тази статия сте изразходвали сумати кислород, и то напразно!Бензиновите не отделяли вредни вещества,ама и кислород не отделяли!?А елктричките отделят ли кислород?!Какъв е дела на замърсяване от автомобилите - 15% в световен мащаб!Какъв е дела на замърсяване САМО от частните самолети - 4% в сметовен мащаб!Защо има такава концетрация на "мерки" срещу тези 15%!Защото там има много пари!Данъци,акцизи,винетки,субсидии,все инструменти които да ги връткат с аргумента"екология"
  • #4
    //// ( преди 2 години )
    На Бразилия не и пука за техните джунгли и ги режат масово. Китай си гори въглищата, САЩ си карат 5-7 литрови камиони и на никой не му пука за екология. И накрая го отнася обикновенният човек.
  • #3
    //// ( преди 2 години )
    ...не са все още толкова сигурни и стабилни. Остава и проблемът с рециклирането на ядреното гориво и акумулаторите на ел.автомобилите. Имаме проблем и със изсичането на горите по света. Дори и да минем изцяло на ел.автомобили то рециклирането на пластмаса, метал и хартия е на много ниски нива. Всичко е комплексно, има си учени и може да се сметне как да се тръгне в правилната посока. Но ЕС е по загрижена, както каза един колега преди мен, от печалбата и парите,а не реално да спаси природата.
  • #2
    //// ( преди 2 години )
    Аутомедия въпросът не е толкова елементарен. За да се придвижва един автомобил му трябва енергия. Имаме два варианта за нейното получаване. Единият е директен процес, като ДВГ, а другият е да е произведеня някъде и да се съхранява в автомобила и се използва колкото е необходима. За да стане електромобилът по ефективен ни трябва чист добив на ел.енергия, защото ако пак изгаряме нещо за нея, то става танто за куглокиго. Най евфикасното е газови и ядрени централи, но те са малко все още. ВЕИ...
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    Като цяло автомобилите с ДВГ тровят, но не с СО2. Всичко отделя СО2 и колкото повече се отделя, толкова по-добре за ЕС. Въртят се търговии с въглеродни емисии, парите сами идват без да трябва да се прави нищо.
fallback
Последни