Започваме с уговорката, че ние не сме застъпници за рязко навлизащите в живота ни електрически автомобили. Просто искаме да оборим един мит, споделян от много именити автомобилни експерти, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене са безвредни. Много автомобилни експерти не разбират напълно самата същност на екологичните проблеми. Още повече, че "не разбират" изглежда най-правилната формулировка, защото сме далеч от мисълта, че те нарочно правят пропаганда.
Най-любопитното е, че множеството погрешни схващания се характеризират с твърдението, че съвременните бензинови автомобили, благодарение на вече въведените технологии, са станали толкова екологични, че старият начин за самоубийство чрез маркуч от изпускателната тръба в купето вече не действа.
Това обаче не е истина. Бензинът, подобно на дизеловото гориво, е смес от въглеводороди. При изгарянето им се образуват много вещества. Както знаете, веществата са направени от молекули, а молекулите са направени от атоми. Може да се правят различни молекули от атоми чрез различни "машинации", но така или иначе и най-съвременните бензинови автомобили с ДВГ отделят някакви вещества. Безвредни ли са те обаче?
Най-лесният начин да се обясни това е с примера на катализатора, който се намира във всички съвременни бензинови автомобили. Да приемем, че вземем въглероден атом - С, който е част от бензина. Ние го комбинираме с кислород О – тоест изгаряме го. Получаваме енергия. И нова субстанция.
Това новото вещество може да бъде или въглероден оксид CO, или въглероден диоксид - CO2. Първото е фатално за човека, второто издишваме сами, тоест за нас всъщност е безобидно. И така, катализаторът е отговорен и за факта, че когато бензинът се изгаря, вредният CO изгаря до, като цяло, безвреден CO2.
В резултат на това в изгорелите газове на съвременните бензинови автомобили наистина почти няма токсични вещества. Но има един проблем. В тях няма кислород. Както и да успеете да изгорите бензина, няма да получите кислород. Така че, ако подадете изгорелите газове във вътрешността на автомобила, много скоро те ще заместят въздуха и кислорода ще изчезне заедно с него. И просто няма да има какво да дишате.
И това е, което е много важно да се разбере. Изгаряйки бензин и абсолютно всяко изкопаемо гориво, ние намаляваме дела на кислорода в атмосферата и увеличаваме дела на въглеродния диоксид. Това се нарича въглероден отпечатък.
Отново ще кажем, че въглеродният диоксид сам по себе си не е вреден. Ако отсечем дърво и го изгорим, ще освободим точно този въглероден диоксид. Но ако на същото място можете да отгледате ново дърво, което ще абсорбира точно същото количество въглероден диоксид. Балансът няма да бъде нарушен.
Но използвайки изкопаеми горива, ние нарушаваме баланса и променяме състава на атмосферата. А въпросните автомобилни експерти, които застъпват темата, че съвременните бензинови коли са безвредни никога не казват, че чрез изгаряне на бензин намаляваме процента на кислород във въздуха. И явно не разбират с какво ни заплашва глобалното затопляне. А ако разбират, тогава никога не говорят за това.
Отново ще кажем, че въглеродният диоксид сам по себе си не е вреден. Ако отсечем дърво и го изгорим, ще освободим точно този въглероден диоксид. Но ако на същото място можете да отгледате ново дърво, което ще абсорбира точно същото количество въглероден диоксид. Балансът няма да бъде нарушен.
Но използвайки изкопаеми горива, ние нарушаваме баланса и променяме състава на атмосферата. А въпросните автомобилни експерти, които застъпват темата, че съвременните бензинови коли са безвредни никога не казват, че чрез изгаряне на бензин намаляваме процента на кислород във въздуха. И явно не разбират с какво ни заплашва глобалното затопляне. А ако разбират, тогава никога не говорят за това.