fallback

Защо от автомобилите не трябва да излизат никакви газове

Дори най-съвременните модели отделят вещества, които не са безвредни

Започваме с уговорката, че ние не сме застъпници за рязко навлизащите в живота ни електрически автомобили. Просто искаме да оборим един мит, споделян от много именити автомобилни експерти, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене са безвредни. Много автомобилни експерти не разбират напълно самата същност на екологичните проблеми. Още повече, че "не разбират" изглежда най-правилната формулировка, защото сме далеч от мисълта, че те нарочно правят пропаганда.

Най-любопитното е, че множеството погрешни схващания се характеризират с твърдението, че съвременните бензинови автомобили, благодарение на вече въведените технологии, са станали толкова екологични, че старият начин за самоубийство чрез маркуч от изпускателната тръба в купето вече не действа.

Това обаче не е истина. Бензинът, подобно на дизеловото гориво, е смес от въглеводороди. При изгарянето им се образуват много вещества. Както знаете, веществата са направени от молекули, а молекулите са направени от атоми. Може да се правят различни молекули от атоми чрез различни "машинации", но така или иначе и най-съвременните бензинови автомобили с ДВГ отделят някакви вещества. Безвредни ли са те обаче?

Най-лесният начин да се обясни това е с примера на катализатора, който се намира във всички съвременни бензинови автомобили. Да приемем, че вземем въглероден атом - С, който е част от бензина. Ние го комбинираме с кислород О – тоест изгаряме го. Получаваме енергия. И нова субстанция.

Това новото вещество може да бъде или въглероден оксид CO, или въглероден диоксид - CO2. Първото е фатално за човека, второто издишваме сами, тоест за нас всъщност е безобидно. И така, катализаторът е отговорен и за факта, че когато бензинът се изгаря, вредният CO изгаря до, като цяло, безвреден CO2.

В резултат на това в изгорелите газове на съвременните бензинови автомобили наистина почти няма токсични вещества. Но има един проблем. В тях няма кислород. Както и да успеете да изгорите бензина, няма да получите кислород. Така че, ако подадете изгорелите газове във вътрешността на автомобила, много скоро те ще заместят въздуха и кислорода ще изчезне заедно с него. И просто няма да има какво да дишате.

И това е, което е много важно да се разбере. Изгаряйки бензин и абсолютно всяко изкопаемо гориво, ние намаляваме дела на кислорода в атмосферата и увеличаваме дела на въглеродния диоксид. Това се нарича въглероден отпечатък.

Отново ще кажем, че въглеродният диоксид сам по себе си не е вреден. Ако отсечем дърво и го изгорим, ще освободим точно този въглероден диоксид. Но ако на същото място можете да отгледате ново дърво, което ще абсорбира точно същото количество въглероден диоксид. Балансът няма да бъде нарушен.

Но използвайки изкопаеми горива, ние нарушаваме баланса и променяме състава на атмосферата. А въпросните автомобилни експерти, които застъпват темата, че съвременните бензинови коли са безвредни никога не казват, че чрез изгаряне на бензин намаляваме процента на кислород във въздуха. И явно не разбират с какво ни заплашва глобалното затопляне. А ако разбират, тогава никога не говорят за това.

Отново ще кажем, че въглеродният диоксид сам по себе си не е вреден. Ако отсечем дърво и го изгорим, ще освободим точно този въглероден диоксид. Но ако на същото място можете да отгледате ново дърво, което ще абсорбира точно същото количество въглероден диоксид. Балансът няма да бъде нарушен.

Но използвайки изкопаеми горива, ние нарушаваме баланса и променяме състава на атмосферата. А въпросните автомобилни експерти, които застъпват темата, че съвременните бензинови коли са безвредни никога не казват, че чрез изгаряне на бензин намаляваме процента на кислород във въздуха. И явно не разбират с какво ни заплашва глобалното затопляне. А ако разбират, тогава никога не говорят за това.

fallback
  • #26
    анонимен ( преди 3 години )
    Твърдо съм за батериите, но само като им оправят цените. Постепенно ще стане това то е ясно.
  • #25
    //// ( преди 3 години )
    Не случайно Гренландия е наречена така, защото е била зелена и покрита с трева. По късно става леден континент, около 15 век,
  • #24
    Do 21 ( преди 3 години )
    Караш ай пиш ти! Шушляк! Поне прочети какво съм написал! ЕВТИНИ, луксозни коли!! Ай пиш еврин ли е! Аааа ти си мултимилиардер, които си вади парите като коментира под статии за коли и за теб Ягура е автин, нали! Не можеш да четеш и да асимилираш прочетеното, ама караш Ягуар! Аман от пубери!!!
  • #23
    Юрий Дудински ( преди 3 години )
    Поредната екопропаганда. Въглеродният двуокис няма нищо общо със затоплянето. Това е естествен природен процес, който се случва веднъж на 1000 години. През 11 век викингите са колонизирали Гренландия и полуостров Лабрадор, когото са нарекли Винланд. Защо? Защото там са намерили грозде, с което са търгували. Тогава не е имало индустрия, която да "причини" глобалното затопляне. А днес на полуостров Лабрадор няма грозде. Въглеродният двуокис се увеличава вследствие на затоплянето, а не обратното.
  • #22
    анонимен ( преди 3 години )
    Въпросът е защо не се садят дървета, което е най-лесния начин за справяне с т.нар. проблем с въглеродния отпечатък? Отговорът е , защото няма пари в саденето на дървета, а в търговията с емисии и електрички и всякакви други глупости има още много пари буквално от въздуха. Никой не му пука за екологията, а само за кинтите откак свят светува.
  • #21
    буден гражданин ( преди 3 години )
    Някой знае ли къде могат да се подават сигнали със снимки за пушещи коли и бусове?
  • #20
    //// ( преди 3 години )
    И сега какво ще си ги мерим ли? Аз пък живея в къща близо до града и смогът там не ми пречи! Нали въздухът на земята е един. Ще изчистим градовете, но ще замърсим извън тях за да прозиведем енергия за чистият ти градски въздух. Както и преди това казах няма перпетум мобиле и трудно ще се достигне нужният баланс. Не е невъзможно, но трябва ПОЛИТИЦИТЕ да си променям мисленето и корупцията. Защото консуматорското общество е благодат за корпорациите, които държат политиците на власт!
  • #19
    3-фазния ( преди 3 години )
    #17 Аз не мечтая. Аз карам. Jaguar i-Pace е голям, мощен и луксозен автомобил, 2 лв на 100 км при цена към днешна дата 14 ст./кВтч нощна битова тарифа. Кислородът в градовете е в недостиг и мисълта на хората, особено подрастващите, тече трудно. Мъглите по софийските булеварди не са от сезона, а от бракуваните дизели. Телесната повреда уж се преследва от закона. Правото на живот уж се гарантира от Конституцията и Хартата за основните права на човека. УЖ
  • #18
    Чернобил Курдамияж ( преди 3 години )
    Киро! Ела ми в града на който съм кръстен, да изпълниш това което е заложено във фамилията ми и тогава да обясняваш кое не е идеално решение и без кое не може!!!
  • #17
    Recycle bin ( преди 3 години )
    Кире, Кире .... умен си като рециклирано кенче за бира! Всичко може да бъде рециклирано мой човек, даже теб може да те рециклират и може би, тогава ще се по-полезен от сега! Въпроса е колко струва рециклирането! *** да обясниш на Тесла моргите в Норвегия колко са прости, че стотици коли седят при тях и се чудят какво да ги правят, а не ги рециклират!Ти даже от фейса не черпиш информация,а от картинки и клипове в Тик Ток!!!
fallback
Последни