Барабанните спирачки изглеждат безнадеждно остарели и ако все още се поставят на някои нови автомобили, то причината е само една – постигане на ниска цена. Тази технология обаче може да се завърне в масова употреба, а вината за това ще бъде на еколозите.
След като приключиха саморазправата с двигателя с вътрешно горене и постигнаха ново съкращение на вредните емисии, екологичните организации се заеха със спирачната система. Едно изисквания към нея е намаляването на емисиите на прахови частици, тъй като именно финият прах, отделян от накладките, има изключително вреден ефект върху човешкото здраве.
Експерти очакват, че Европейската комисия ще затегне законодателните изисквания в това отношение не по-късно от 2025 година. И това кара производителите да търсят нови решение. Един от тях е компанията Continental, която по-рано възроди задните барабанни спирачки за електромобила VW ID.3, а сега ги предлага и за предната ос, като посочва редица техни предимства.
За да отговарят на новите стойности на емисиите на прахови частици, дисковите спирачки трябва да бъдат модернизирани. Това ще стане с поставяне на филтърни модули, което обаче ще доведе до проблем с пространството при инсталиране, а също така ще увеличи и разходите на производителите. В същото време барабанната спирачка е добре уплътнена от самото начало заради дизайна си и следователно отделя по-ниски вредни емисии. Полученият спирачен прах може безопасно да се събира в джобове вътре в барабана, да се съхранява там и лесно да се отстранява по време на рутинна поддръжка.
В допълнение, електрическите превозни средства или plug-in хибридите все по-рядко намаляват скоростта с използване на дискови спирачки, тъй като използват системата за рекуперация на генератора на двигателя. По този начин дисковите спирачки се използват само в спешни случаи, което означава, че са сериозно застрашени от корозия.
Друго предимство на барабанната спирачка е външният вид на колелото. В крайна сметка, заради дисковите спирачки, лъскавите джанти от лека сплав бързо губят първоначалната си свежест, покривайки се със сив прах от износването на накладките.