IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Можеше ли в България при соца да се купи нова кола за 1250 долара?

От Запорожец до Opel Rekord D - ето колко струваха автомобилите в "Кореком"

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс (25-те най-достъпни нови коли у нас вижте тук). На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година.
  
   
ЗАЗ 968, Владимир Путин, Запорожец
ЗАЗ 968, първият личен автомобил на Владимир Путин. У нас през 1980 "показната" му цена в Corecom е 1250 долара, или едва 1062 лева по официалния обменен курс. Но обикновените българи нито могат да заплатят "показната" цена, нито могат да купят долари по официалния курс
   
    
За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.


обменен курс, лев - долар, 1980
Официалният валутен курс, докладван от щатския Department of the Treasury на 30 март 1980 година - eдин долар се разменя за по-малко от 85 стотинки (и за 65 съветски копейки). Естествено, пазарният курс няма нищо общо с официалния
  
   
Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.


Колко струваха автомобилите в "Кореком" (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #13
    15 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    може да ги приравниш и към цените на недвижими имоти апартамент60 кв.м и кола 6 000лв.40 години по късно колата на скраб апартамента си стои и пазарна стойност днес около 1 000 евро на кв.
  • #12
    18 rate up comment 5 rate down comment
    QWERTY ( преди 2 месеца )
    А, момент! Ще кажа още нещо. Заплати и пенсии през комунизма се приравняв на сегашните, като им се добави по една 0. Пример: мин.заплата от НРБ - 70лв, мин.пенсия от НРБ - 20лв. Съответно 70лв с допълнителна 0 = 700лв, ~ колкото сегашна мин.заплата 650лв, 20лв = 200лв ~ колкото сегашна мин.пенсия 180лв. Хайде сега да добавим по една 0 и на цените! В случая с Запорожеца - 1500$. По реален глокс 4:1 = 6000лв. С допълнителната 0 спрямо сега = 60 000лв! ШЕЙСЕ ХИЛЯДИ ЛЕВА ЗА КИРЛИВ ЗАПОРОЖЕЦ!!!
  • #11
    21 rate up comment 7 rate down comment
    QWERTY ( преди 2 месеца )
    Лада в Бг през комунизма - 3400$. По същото време Мерцедес 124 в Германия - 3380$. Повече нямам какво да кажа.
  • #10
    25 rate up comment 11 rate down comment
    //// ( преди 2 месеца )
    Браво за статията. Но се чудя, защо пак се започва руски коли срещу западни. Такива са били времената, такова можеше и такова се караше. И тогавашният строй си имаше плюсове и минуси, и сегашният също. Просто трябваше да запазим положителните неща от тогава и да ги надградим със сегашните.
  • #9
    23 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    То и сега може да си купиш много евтино лада, ама никой не го прави.
  • #8
    25 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Много добра статия, браво!Жалко е само, че такива добри неща се публикуват заедно с пълни глупости, лоши преводи от За рулем, нелепи съвети за експлоатация или някакви измислени проучвания.Още веднъж браво и благодаря!
  • #7
    24 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Истината е че автомобилите и други домашни потреби поевтиняха доста, един плосък телевизор около 30 инча от началото на века струваше над 1000евро, - 20 години по-късно с всичката инфлация за 1000Е си купуваш 55-60 инча смарт ТВ на водеща марка.
  • #6
    33 rate up comment 3 rate down comment
    Fury ( преди 2 месеца )
    Вноската в Мототехника не беше 1000 лв., а 1500 и стояха десетки години без лихва!Ами то и Форд Мустанг като излезнал през 1962 г. бил 1200 долара. Само че там средната заплата е била около 200 долара тогава!
  • #5
    42 rate up comment 4 rate down comment
    до 1 ( преди 2 месеца )
    Средната работна заплата юни 2021 по НСИ е 1505 лева. Значи Сандеро е 13.4 средни заплати. Средната работна заплата на 1980 е 182.50 лева. Значи Лада 1600 за 6800 лева тогава е била 37.2 средни заплати.
  • #4
    51 rate up comment 5 rate down comment
    до 2 ( преди 2 месеца )
    Въздишат само лентяите, които тогава са можели нищо да не вършат по цял ден и пак да им идва заплатката...