IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Черната прах по джантите - откъде идва и опасна ли е?

Опитите за решаването на този проблем най-често са напразно пилеене на време и средства

С течение на времето върху колелата на автомобилите се появява черна плака. Някои смятат, че това е прах от изтъркана гума, а други предполагат, че се образува от прегряване на спирачките. Всъщност, това са сажди, които могат да се запалят. Откъде идват те и опасни ли са за автомобила?


джанти


Много шофьори предпочитат да прекарат пръст по джантите и установяват, че това наистина са сажди. Други махат с ръка и игнорират случилото се, а трети решават, че подложките на джантите (фланците) са се запалили и търсят начин да решат проблема. Това обаче е напразно пилеене на време и на средства.

Първото, трябва да се разсее мита за онези, които смятат, е черната прах по джантите са малки частици гуми, които се залепват при износване. Това не е вярно - плаката всъщност е страничен продукт от спирачните накладки и не е нещо необичайно.

Преди време беше забранено използването на азбест и мед в спирачните накладки, които. Макар и ефективни, тези материали бяха признати за опасни за човешкото здраве и околната среда. Тогава производителите започнаха да използват за подложките (фланците) така наречената "стоманена вата", която представлява метални влакна нисковъглеродно желязо. В зависимост от технологията на производство, те може да представляват от 15 до 65% от сместа, от която са направени подложките и точно тези влакна са причината за появата на черната плака по джантите. Тази плака си има и име - магнетит, който всъщност представлява железен оксид и е вторият най-важен минерал на желязото след хематита.


джанти


Как се стига до неговата поява? Тъй като подложките съдържат желязо, то напълно се естествено се окислява от влагата и образува ръжда. Магнетитът, от друга страна, се появява при високи температури (тази на повърхността на накладките може да достигне 400 и повече градуса), което се случва, когато тампоните, покрити с тънък слой ръжда, влязат в сила със спирачните дискове.Освен това, магнетитът просто се утаява върху дисковете и не представлява никаква опасност за автомобила и човека.

На някои пазари - като този в САЩ, например, подложките със стоманена вата не са популярни. Там се залага на така наречените NAO-подложки (не-азбестови органични вещества), където керамиката и други материали играят ролята на стоманени влакна.

Като цяло, появата на черна плака по дисковете, не бива да притеснява собственика на автомобила, тъй като това е не е сигнал за опасност или неизправност на спирачките. По-скоро трябва да се обърне внимание на измиването на джантите или на смята на подложките с такива, които не съдържат стоманени влакна.

0 от 500
  • #11
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Фастер ( преди 1 седмица )
    Баси тъпата и подвеждаща статия!Черния прах по джантите в малки количества след пробег 200-300километра пли по агресивно каране не е проблем.Ако се тлупа повече *** е ПРОБЛЕМ и то голям!Вяма да изброявам всико ,но най-елементарното ,задържане на спирачни апарати ,постоянно прегряване на накладките и не ефективно спиране.Постепенно проблема се прехвърля на цялата спирачна система,кривят се дискове,доли шенекли,което води до грешки в АБС а и ЕСПито!Да ви и аматяорските драскачи на глупости!
  • #10
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Бива простотия, бива ама това вашето е направо трагично.
  • #9
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Учуден ( преди 1 седмица )
    Абе, вие като напишете статия, отделяте ли време да я прочетете, преди да я публикувате?
  • #8
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До 7 ( преди 1 седмица )
    Тоя дето държи волана
  • #7
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Дддддд ( преди 1 седмица )
    Черният прах по джантите ,господине.
  • #6
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    обясни от два педaла кой е средния
  • #5
    16 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Ако забележете че се натрупва много пепел по жантите е ясен знак , че прекалявате със средния пэдал и е време да обърнете внимание на начина на шофиране.
  • #4
    8 rate up comment 0 rate down comment
    резидент ( преди 1 седмица )
    До #4.Ама какви ци*и имат, а? Завиждай...
  • #3
    39 rate up comment 3 rate down comment
    Трагедия ( преди 1 седмица )
    Поредната статия, пълна със смислови, технически, правописни и граматични грешки. На автора не му пука, на редакцията - също. Трябва да видите кои две каки и с какво образование и дипломи са в управата на фирмата-собственик на медията и ще разберете защо са така нещата.В България вече не останаха грамотни журналисти.
  • #2
    45 rate up comment 1 rate down comment
    BMW ( преди 1 седмица )
    Трябва със закон да се забрани, на хора които са некомпетентни по дадена тема, да говорят ! Още повече пък да пишат статии ! То бива простотия, бива, ама т'ва вашето е абсурдно направо !