Понижаването на разхода и емисиите не е задача само за конструкторите на автомобилни двигатели. Има още два сигурни начина да се постигне то. Единият е да се понижи теглото - но това е трудна задача в наши дни, когато автомобилите се оборудват с все повече и по-сложни нови системи. Другият е да се подобри аеродинамиката.
Новият Mercedes EQS
От Mercedes се хвалят, че EQS, новият им електрически флагман, има коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.20, което го прави най-аеродинамичната серийна кола, произвеждана някога. По това може да се спори единствено ако се задълбаем върху значението на термина "серийна". Но при всички случаи ЕQS е значима крачка по пътя към идеалната аеродинамика. Което е добър повод да си примопним другите такива значими крачки - моделите, които изведоха борбата с въздуха до нови висоти.
10 коли с емблематична аеродинамика (ГАЛЕРИЯ):
До края на 70-те аеродинамиката при автомобилите се постига със загладени, издължени форми. Но с третото поколение на Audi 100 от 1982 германците залагат на по-задълбочен и научен подход.
На пръв поглед тази кола не изглежда кой знае колко обтекаема. Но всъщност е, благодарение на старателно обмислените брони, сглобки между панелите на корпуса и стъкла на прозорците. Дори чистачките са преработени и скрити под капака. Джантите също са проектирани с идеята да намаляват до минимум завихрянията.
Днес 0.30 не е нещо смайващо - всъщност актуалното Аudi A4 постига 0.23. Но сравнено с останалите големи семейни коли от епохата, Audi 100 е сензационно икономично.