IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко време издържат различните фарове?

Халогените, ксеноните и LED-светлините си имат свои особености и не си приличат

При покупката на употребяван автомобил шофьорите често срещат различни опции за основни светлини на предлаганата кола, като те включват не само халогенни, но също ксенонови и LED-фарове. Обикновено разликата в цената не е толкова голяма, че да се направи категоричен избор в полза на най-евтината оптика. Понякога дори най-модерното осветление струва колкото обикновеното и затова трябва да се имат предвид разходите за ремонт и за поддръжка.


светлини


Халогенни фарове

Халогенните крушки H7 са сред най-търсените. Те се поставят на милиони автомобили с къси и дълги светлини, като се поставят също във фаровете за мъгла и задните светлини. В тях волфрамова нишка се поставя в колба с халогенен газ, като по този начин се увеличава яркостта на нейното сияние. Волфрамовата нишка изгаря в пари от бром или йод. Благодарение на буферния газ, температурата на намотката се повишава значително, а експлоатационният й живот се удължава и достига 400-500 часа.

Тестове за издръжливост крушки H7 на различни производител с мощност 55W показа, че някои от тях изгасват при напрежение от 18V, други изкарват до 19V, а една от тях издържа дори до 19,7V


светлини


Ако няма спад на напрежението заради проблем в електрическата системи и крушките се включват плавно, тогава експлоатационният живот може да бъде увеличен до 800-1200 часа. Този ресурс обикновено е валиден за двете крушки едновременно. Затова и производителите препоръчват при изгаряне на едната, да се смени и другата.

Халогенните крушки са и най-евтините на пазара, като при повечето автомобили се сменят лесно, но има и модели, за които тази операция се нуждае от специално оборудване.

Ксенонови крушки

Вторият тип крушки е газоразрядният ксенон. Тази технология за осветление използва различен принцип на излъчване на светлина. Лампата се състои от запечатана кварцова тръба, която е пълна отвътре със смес от инертни газове - главно ксенон. Голите електроди създават електрическа разрядна дъга, която кара газа да свети с ярка бяла светлина в тесен диапазон от електромагнитни вълни.


светлини


Максималното време за оптимално функциониране на ксеноновите фарове е не повече от 2000-3000 часа. Тоест, средно ксеноновите фарове са в състояние да излъчват светлина за 2500 часа, което се равнява на около 3-4 години ежедневна употреба.

Интензитетът на светлинния поток не се променя почти през целия експлоатационен живот. Въпреки това, след 2500 часа работа, газът остарява и светлината от крушката намалява. Когато тя е оцветена с виолетови нюанси на спектъра, това е сигурен знак, че крушката скоро ще изгасне. Цената на комплект ксененови крушки е наколко пъти по-висока от тази на халогените.

LED оптика

Матричните фарове са истински технологичен пробив в автомобилната индустрия. Те използват полупроводникови кристални светодиоди като светещ елемент. В момента на преминаване на електрически ток в резултат на сложен процес се образуват фотони (това са частици светлина, която се разпространяват във вакум и се движат). Диодът не загрява плазмата, но излъчва фотони по време на преноса на енергия през полупроводника. Следователно температурата на диода не се повишава и той изразходва минимум енергия за образуване на светлина. Въз основа на различни светодиоди се създават матрични фарове.


светлини


Например, модулът за дълги светлини на Volkswagen Touareg се състои от 25 светодиода. Всички те са разделени на 5 групи по 5 броя всяка и образуват секции с отделна управляваща електроника, отражатели и система за въздушно охлаждане. Всяка група има редица специфични функции. Светодиодите могат да променят мощността, а механиката на фаровете регулира посоката на лъчите в зависимост от ситуацията на пътя. От техните комбинации се създават видове осветление.

Приблизителният живот на диодите е по-дълъг от този на всяка друга лампа. Например, Volkswagen го определя като 8000 часа непрекъсната работа, което се равнява на около 11 години, ако фаровете са включени по два часа на ден. През деня фаровете използват дневни светлини.

0 от 500
  • #4
    24 rate up comment 4 rate down comment
    wladoal ( преди 3 години )
    Ксенон и LED на рефлектор е ужас за насрещните, а и е наказуемо,
  • #3
    16 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    3, на някои коли, можеш да си смениш и сам ксенон лампата. Отнема горе долу толкова, колкото и една халогенна, но си има някои специфики. Разликата обаче е цената - качествените са към 70Е за брой, и обикновенно се сменят 2-те винаги комплект. ЛЕД - аз много го харесвам. за нощтни птици като мене е страхотно за каране. Но, там се сменя вече цял фар.
  • #2
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Матрични са само дългите светлини, тоест ако не караш всяка вечер извънградско, както правят над 90% от шофьорите, реално матричния фар би трябвало да издържи повече, дори от жизнения цикъл на автомобила, късите светлини са просто лед крушки, които също би трябвало да надживеят колата, защото през деня ползватш дневни светлини.
  • #1
    12 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Какво значение има колко изкарват крушките, след като на предишната ми кола (с халогени) можех да ги сменям 1) сам (= не давам пари за сервиз и "майстори"), 2) за 5 мин. (= не губя време) и 3) с/у 3-5 лева (финансово приемливо). Е, да, няма осветеността и функциите на сегашните, но нали аз съм виждал къде карам и мен са ме виждали. Какво повече трябва да правят? Какъв е смисълът да е модерно, след като за малкото отгоре, което получаваш, плащаш (пари, време, труд, нерви) много повече?