fallback

Не чакайте скоро евтини електромобили: 167% поскъпване на суровините

Цените на лития, никела и кобалта напълно неутрализират икономиите от по-масовото производство

С увеличаването на производството на електромобили цената им ще тръгне надолу заради икономии от мащаба: вече десетилетие производителите повтарят тази мантра, за да успокоят обикновените потребители, че преходът към електрическо задвижване няма да значи непременно, че вече не могат да си позволят нова кола.       Електромобил на Ora, дъщерна марка на китайската Great Wall       Но ако се съди по данни на Mining.com, с увеличаването на производството расте и търсенето на суровините за електромобилите - и то от такъв мащаб, че напълно зачерква всякакви реализирани икономии. Специализираният сайт съставя своя EV Metal Index, който следи цените на основните метали, използвани при производството на батерии, електромотори и други компоненти за електромобилите. През юли тази година индексът е реализирал поскъпване с цели 167% спрямо същия период на 2020. Продажбите на тези метали за седемте месеца достигат 3.21 милиарда долара - или повече, отколкото са били през целите 2017 и 2018 година, взети заедно.

В същото време се увеличават и използваните количества в отделните електромобили. По изчисления на Adamas средно влаганият литий в електрическа кола е бил 13.1 кг пред година, но вече 16 кг през 2021. Цената на лития се е покачила със 162% за година и вече надхвърля 21 000 долара за тон по данни на Benchmark Mineral Intelligence.               Употребата на никел е пораснала с 3% средно на електромобил, докато тази на кобалт е намаляла с 5%, защото много производители се стремят да минат без този метал, залагайки на технологии като литиево-железно-фосфатните батерии.

Цените обаче не спират да растат: при никеловия сулфат те вече надхвърлят 21 000 долара на тон, а кобалтът се доближава до 60 000 долара за тон - почти двойно в сравнение с юли 2020 година. Над два пъти е пораснало и количеството на иползвания графит в електромобилите. При него обаче цените са стабилни около 720 долара за тон.

fallback
  • #9
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Кефи как електропитеците приемат лично провала на това безумие все едно всички са си накупували по една от тия талиги. Хората ви казват и след десетилетие пак няма да си купета такава 6итня, явно мого боли а? Да те излъжат е бая гадно :D
  • #8
    хахаха ( преди 3 години )
    Представям си градовете без коли няма линейки полицейски коли пожарни комунални услуги няма таксита няма зареждащи камиони баничаркинкамионетки само метро вируси джендъре и колещинги азиатци
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Чудат се вече за какво да се хванат засегнатите от следващото поколение автомобили. За щастие на хората в градовете дните на ДВГ са преброени и скоро няма да ни тровят таратайките с ауспух.
  • #6
    КОМЕНТАТОР ( преди 3 години )
    Според месията Бойко, металите поскъпнаха по вина на служебното правителство, горивата и ел. енергията също, моля ви не пишете такива статии, служебното правителство ще го отнесе отново.
  • #5
    анонимен ( преди 3 години )
    също така не очаквайте евтино електричество.
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    Аз от скоро си джиткам с електровелосипед, брейктрю си е направо летя. Иначе след още 10 години може и да са ги измислили електричките, но те са си само за летни градски шофьори в момента.
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Кво стана, електрофилчета, поредната опорка УМРЯ! Цената на Т'слите и сега и преди 10 години си е все същата! Както и качеството им де... електрификацията е абсолютната измама! Нямам против да си трошите личните пари, ама да трошите и моите от данъците - е не мерси! Плащайте си за глупостта сами!
  • #2
    mancho ( преди 3 години )
    до Н 1, явно и пеш ще трябва да се научим да вървим за повече от 30 мин. на ден :-Р
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    По-големият проблем е, че велосипедите поскъпват, тъй като в близките години се очаква обикновеният потребител да мине от автомобил на велосипед.
fallback
Последни