fallback

От какво се лишават автомобилите заради дефицита на чипове?

Производителите са принудени да предлагат „супербазово" оборудване

Световната икономика започна да се възстановява с бързи темпове след кризата, причинена от коронавируса. Търсенето на нови автомобили расте, но производителите не могат да се справят заради нов проблем - липса на електронни компоненти.

До това се стигна, след като около преди година основните доставчици на чипове - компаниите - Infineon Technologies AG, NXP Semiconductors NV и STMicroelectronics NV, намалиха сериозно производството. Сега те не успяват да го върнат на старите нива и това се отразява на работата на големите автомобилни концерни.

По информация на Bloomberg, от началото на година проблеми с доставката на чипове са имали General Motors, Toyota, Ford, Volkswagen, Honda, Fiat-Chrysler, Renault и др. Сега към тях се присъединяват и останалите, като положението става все по-тежко. За да не спират производство заради липса на електронно оборудване, автомобилните компании са принудени да продават машини в „супербазово" ниво на оборудване, което означа липса на основни системи и опции.

В съвременните автомобили се използват около 40 електронни системи, за които са нужни липсващите микрочипове. Те се използват в основни системи на автомобила като блока за управление на двигателя, ABS, ESP и мултимедийната система. По информация на Европейската икономическа комисия (ЕЕК), ситуацията се е влошила значително през август и сега срокът за изпълнение на поръчки за чипове достига до 60 седмици, като няма гаранция, че доставчиците ще се справят.

За да излязат от положението, производителите са принудени да търсят различни решения. Автомобилите за някои пазари може да останат без основни системи, но в Европа, Северна Америка, Китай и Япония това няма как да стане заради законовите изисквания. Някои компании се отказаха от цифровите приборни панели и ги замениха с аналогови, като съответно намалиха цените на автомобилите си.

Големият въпрос е „Колко време още ще продължи кризата?" Пред Bloomberg генералният директор на VW Group - Херберт Дийс, заяви, че очаква дефицитът на микрочипове да продължи да тормози индустрията в „близките месеци и дори години", като това ще води до чести спирания на производството. Същото мнение изразиха и от компанията Ndivia, чийто финансов директор Колет Крес беше категорична, че проблемът няма да се реши до края на 2022 година. Представител на друг производител на електронно оборудване - Intel, беше още по-краен, като обяви, че дефицитът ще се запази и през 2023 година.

Все пак има и светлина в тунела. В средата на юли тайванският доставчик на полупроводници (от тях се правят чиповете) Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) стартира анти-кризисна програма. Компанията увеличи сериозно производствените си мощности, като през първата половина на 2021 година е произвела с 30% повече полупроводници в сравнение с предишните 6 месеца. Освен това, TSMC планира да открие нови заводи и да изнесе производството извън Тайван.

fallback
  • #10
    До 7 ( преди 3 години )
    Качеството на българската електроника 1980г. наистина беше по ниско от това на японската но имайте предвид че нашите специалисти почнаха от нулата и постигнаха чудеса за има няма 10-15г. Къде беше по това време Китай примерно? НИКЪДЕ! Тук прогресът беше умишлено спрян насила за да не може нашата електронна индустрия да се развие. Вие представяте ли се ако това развитие не беше спряно къде щяхме да сме СЕГА 30 години по късно. Ами щяхме да правим това което прави една Южна Корея примерно.
  • #9
    До 7 ( преди 3 години )
    Можете ли сега да намерите специалисти в Бг. които да направят чрез reverse engineering примерно копие Apple и да го прозиведат изцяло в България? Не да го сглобят! А ДА ГО ПРОИЗВЕДАТ! Всичко от кутията, до дънната платка, процесор, памет, захранване, ВСИЧКО произведено в България. Вие просто не си давате сметка къде е била България 1980г. Сега сме едно нищо! Едно е да внасяш, друго е да произвеждаш от нулата. Ама то като няма вече производства и младите не могат да схванат разликата....
  • #8
    До 7 ( преди 3 години )
    Не са митове и легенди а са факти и то много добре документирани! България беше на път да стане икономическо чудо при високите технологии и това изобщо не се хареса на САЩ тъй като ние имахме потенциал да модернизираме част от съветския блок. Нашите учени ползваха reverse engineering за да можем бързо да настигнем Япония и САЩ. Но вие не се замисляте че и това също е невероятно постижение! Я сега намерете български специалисти да на правят reverse engineering и да произведат компютър в Бг?
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    #5 - легендите и митовете за супер постиженията в електрониката по социалистическо време край нямат. Само дето някой от нас са достатъчно дърти да помнят какъв reverse engineering се вихреше, какво беше качеството, откъде се взимаха машините и по какъв начин ги промъкваха от "запада"
  • #6
    онЗи ( преди 3 години )
    освен АВС и радио нищо не ми трябва...
  • #5
    анонимен ( преди 3 години )
    По времето на лошият социализъм България беше една от водещите страни при производството на електроника и автоматизация. Пред нас бяха само най големите големите САЩ и Япония. Тогава Китай, Корея, Малайзия изобщо ги нямаше на картата все още. А ние произвеждахме вече персонални компютри и имахме една от най модерните автоматизирани поточни линии в света. Французите идваха в България да се учат от нас! Но това икономическо чудо изтрая само 10 години и после дойде добрата демокрация.
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    В подкрепа на Тинтири - статията за Casper-а малко по-надолу. Ясно е, че хората не искат EQS-и за по 300 000, защото не могат да си го позволят; ще се радват и на по-простички МПС-та.
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Това е шанс глупаците да осъзнаят колко малко всъщност им трябва в автомобила и колко по-надежден ще стане той без излишните дунджурии. А иначе... помните ли, че в лошия комунизъм България откриваше заводи за полупроводници?
  • #2
    112 ( преди 3 години )
    Тази фирма Ndivia ще да е някаква нова ...
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Ама аз и не им искам електронните безумия - искам двигател, ръчна ск. кутия и колела с окачване; това се прави от стомана, а не от полупроводници. Връщайте на поточните линии моделите от '80 - хем няма нужда от комп.-ве, чипове и т.н. боза, хем ще (пардон трябва) да ги продавате за по 10-15К лв. парчето. А законите да си гледат работата - те трябва да вършат работа на хората, а не да им робуваме. Упс, не изчислих нещо: няма да имате кой знае каква печалба от тези коли - е-е, сори...
fallback
Последни