Световната икономика започна да се възстановява с бързи темпове след кризата, причинена от коронавируса. Търсенето на нови автомобили расте, но производителите не могат да се справят заради нов проблем - липса на електронни компоненти.
До това се стигна, след като около преди година основните доставчици на чипове - компаниите - Infineon Technologies AG, NXP Semiconductors NV и STMicroelectronics NV, намалиха сериозно производството. Сега те не успяват да го върнат на старите нива и това се отразява на работата на големите автомобилни концерни.
По информация на Bloomberg, от началото на година проблеми с доставката на чипове са имали General Motors, Toyota, Ford, Volkswagen, Honda, Fiat-Chrysler, Renault и др. Сега към тях се присъединяват и останалите, като положението става все по-тежко. За да не спират производство заради липса на електронно оборудване, автомобилните компании са принудени да продават машини в „супербазово" ниво на оборудване, което означа липса на основни системи и опции.
В съвременните автомобили се използват около 40 електронни системи, за които са нужни липсващите микрочипове. Те се използват в основни системи на автомобила като блока за управление на двигателя, ABS, ESP и мултимедийната система. По информация на Европейската икономическа комисия (ЕЕК), ситуацията се е влошила значително през август и сега срокът за изпълнение на поръчки за чипове достига до 60 седмици, като няма гаранция, че доставчиците ще се справят.
За да излязат от положението, производителите са принудени да търсят различни решения. Автомобилите за някои пазари може да останат без основни системи, но в Европа, Северна Америка, Китай и Япония това няма как да стане заради законовите изисквания. Някои компании се отказаха от цифровите приборни панели и ги замениха с аналогови, като съответно намалиха цените на автомобилите си.
Големият въпрос е „Колко време още ще продължи кризата?" Пред Bloomberg генералният директор на VW Group - Херберт Дийс, заяви, че очаква дефицитът на микрочипове да продължи да тормози индустрията в „близките месеци и дори години", като това ще води до чести спирания на производството. Същото мнение изразиха и от компанията Ndivia, чийто финансов директор Колет Крес беше категорична, че проблемът няма да се реши до края на 2022 година. Представител на друг производител на електронно оборудване - Intel, беше още по-краен, като обяви, че дефицитът ще се запази и през 2023 година.
Все пак има и светлина в тунела. В средата на юли тайванският доставчик на полупроводници (от тях се правят чиповете) Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) стартира анти-кризисна програма. Компанията увеличи сериозно производствените си мощности, като през първата половина на 2021 година е произвела с 30% повече полупроводници в сравнение с предишните 6 месеца. Освен това, TSMC планира да открие нови заводи и да изнесе производството извън Тайван.