Германските аутобани, или поне някои от секциите им без ограничения на максималната скорост, без съмнение са мечтата на мнозина автомобилни ентусиасти, гладни за "избиване на километражите". От близо 13 000 километровата мрежа от магистрали в родината на Гьоте, цели 66 процента нямат ограничения за максимална скорост. И това стана прицел за разгорещени дебати "за" и "против" ограничаването на скоростта по отсечките.
И ако тази типично германска специфика изглежда е в пълен контраст с последните решения на Европейския съюз относно автомобилите, то изборите тази есен във Федералната република може сериозно да разбъркат картите. Както в по-голямата част от държавите на Стария континент, екологичните партии в Германия печелят все повече привърженици и имат реален шанс да застанат начело на страната.
"Зелените" в Германия, съвсем естествено нарочиха аутобаните и техните безлимитни секции, посочвайки факта, че отсечките без ограничения, заради по-високите скорости, увеличават емисиите на въглероден двуокис. Но гали наистина германците карат много бързо по аутобаните? Според изследване на института IW (Institut der deutschen Wirtschaft), 77% от водачите биха карали със скорост от 130 км/ч и дори по-ниска на такива отсечки.
Посочените цифри са впечатляващи и са точно наобратно на това, което обикновено бихме си помислили. И всъщност, много лесно е да се провери, ако човек отиде на подобни безлимитни секции и забележи, че по тях често има ремонти, а трафикът понякога е доста наситен и няма място за "ралиджийски" изпълнения.
В реалността, изследването може да е от полза и на еколозите, и на другите партии и автомобилните производители. От една страна "зелените" могат да приключат заниманията си с неограничените отсечки и да видят, че липсата на ограничения няма отношение и налагането на рестрикции ще е просто "формалност". И освен това, липсата на лимит не означава автоматично цялостно нарастване на скоростта.
Сред другите факти от проучването, става ясно, че само около 12% от германците шофират със скорост между 130 и 140 км/ч, докато по-малко от 1% си позволяват да "вдигнат" над 160 км/ч. С други думи, ситуацията е доста далеч от лудите скорости, които сме виждали по клипове в интернет.
От една страна, не всеки има кола, която може да вдигне 300 км/ч, а от друга - поддържането на подобна скорост не е много лесно и приятно, дори и за шофьорите, които се осмеляват да вдигнат толкова. Все пак, нужни са изключително високи нива на концентрация и не на последно място - перфектни умения зад волана...