Идния февруари BMW ще покаже в Лос Анджелис автомобил, който с 99-процентова сигурност ще е най-скъпата серийна продукция на компанията в историята. Става дума за специална лимитирана серия от BMW M850i xDrive Gran Coupe, наречена 8 X Jeff Koons .
Но причината да очакваме рекордна цена не е повишената мощност или подобрените спортни качества - те ще са същите като при нормалното M850i - а името на дизайнера. Лимитираната серия е дело на Джеф Куунс, нашумелия художник, който понастоящем държи рекорда за най-скъпо продадена скулптура от жив творец: през 2019 неговият "Заек" бе купен на търг в Christie's за 91.1 милиона долара.
На тази снимка до Джеф Куунс можете да видите малко от бъдещата кола, която се произвежда при дълбока секретност в завода в Динголфинг
Куунс, който си е изкарвал хляба като брокер на Уолстрийт и придоби световна слава с брака си с унгарско-италианската порнозвезда Чичолина, днес е признат за едно от най-влиятелните имена в модерното изкуство. Той вече има зад гърба си едно партньорство с BMW. През 2010 Куунс бе поканен от компанията да създаде 17-ата от прослувите й Art Cars - поредица от автомобили, превърнати в предмети на изкуството от имена като Анди Уорхол, Рой Лихтенщайн, Дейвид Хокни и Франк Стела.
Специалното M3 GT2, което Куунс създаде за колекцията Art Cars на BMW - и което после взе участие в 24-те часа на Льо Ман
Но докато Art Cars са единични образци и не се продават, новият съвместен проект на Куунс и BMW е насочен към клиентите - макар и към много тесен кръг клиенти. Автомобилът ще бъде показан пред публика на фестивала Frieze в Лос Анджелис идния февруари. На тържествената вечеря с участието на Куунс в Мюнхен снощи бяха показани само отделни елементи от автомобила. Знаем единствено, че той ще бъде произведен в "много лимитирана серия", но дали това означава десетки, или стотици бройки, още не е ясно.
Цената също не се споменава, и може изобщо да не бъде обявена, а да бъде комуникирана единствено със заинтересовани клиенти. Но при всички случаи вероятността тя да счупи рекорда за серийно BMW е много голяма. В момента най-скъпата версия на "осмицата" е М8 Competition Gran Coupe, започваща от 338 500 лева.
Куунс (вляво) с главния изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе и с вицепрезидента по дизайна Адриан ван Хойдонк по време на тържествената вечеря в Мюнхен, на която бе представен проектът
"Мислих много напрегнато по този проект", призна Куунс пред гостите в мюнхенската Модерна пинакотека. "Кое е есенцията на мощността? Кое е есенцията на 8 Series Gran Coupe? Как да създадеш нещо, което олицетворява цялата енергия на едно BMW Осма серия, и в същото време да докоснеш човешкия елемент?". Куунс подчерта, че за него винаги е било удоволствие да работи с германски майстори и производители заради вниманието им към детайла.
Специалната серия 8 X Jeff Koons се произвежда в момента в завода на BMW в Динголфинг при повишена секретност, с темпо 2 автомобила седмично заради големия дял на детайлите с ръчна изработка. Освен че вероятно ще е най-скъпото серийно BMW, бъдещото 8 X Jeff Koons може да се нареди и сред най-ценните колекционерски автомобили на баварците. Което е удобен повод да си припомним останалите модели, за които ценителите биха дали мило и драго. С две забележки: първо, някои от посочените цени са чисто хипотетични, защото въпросните автомобили никога не са били за продан; и второ, тук са включени само машини, създадени от BMW, а не доработки на различни тунинг ателиета като G-Power.
12 от най-колекционерските модели на BMW (ГАЛЕРИЯ):
Още един автомобил с 6-литровия V12 под капака. Този концепт обаче може смело да претендира да е най-секретната разработка на баварците. Създаден да загатне бъдещата суперспортна версия на 850i от началото на 90-те, той така и не бе представен пред публика - просто защото икономическата криза по онова време сложи точка на Осма серия, още преди прототипът да бъде завършен. BMW го показа близо две десетилетия по-късно и днес колекционерите биха убивали, за да го имат - но компанията не го продава.