IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Светът каза „сбогом“ на „червения“ бензин

След продължила 20 години борба това гориво вече е забранено навсякъде

Светът окончателно се сбогува с бензина Super, след като и властите в Алжир най-после забраниха неговата продажба. Държавата в Северна Африка беше последната, на чиито бензиностанции се предлагаше известното с червения цвят върху пистолета за зареждане гориво.


бензин


Окончателното пенсиониране беше обявено от Програмата на ООН за околната среда (UNEP) и е резултат от близо 20-годишна работа, извършена от организацията Глобално партньорство за чисти горива и превозни средства (PCFV).

Бензинът с добавен тетраетил (оловно съединение, което повишава октановото число) се появява през 1922 година, за да подобри работата на двигателя с вътрешно горене. През 70-те години на миналия век това гориво е завладяло цял свят, но причинява това, което сега ООН нарича „катастрофа за околната среда и общественото здраве“.

Постепенно през следващото десетилетие повечето от индустриално развитите страни започнаха да ограничават или забраняват стария бензин Super, но той продължава да се предлага в много региони от света. През 2002 година ООН стартира кампания за трайно премахване на „една от най-сериозните заплахи" на световно ниво, като едва сега тя е завършена.

Още в началото ООН посочи трагичните последици, причинени от „червения" бензин заради оловото в него. За близо един век той щеше да замърси въздуха, праха, почвата, питейната вода и хранителните култури. Това причинява сърдечни заболявания, инсулти и рак, като засяга развитието на мозъка, особено при децата. Забраната на това гориво трябва да предотврати 1,2 млн преждевременни смъртни случая годишно и да спести 2,45 трилиона долара за световната икономика.


бензин


В ООН обаче не смятат да спират дотук, като посочват, че огромният брой автомобили с двигатели с вътрешно горене ще продължат да застрашават въздуха, водата и почвата. Според експертите на организацията, транспортният сектор вече е отговорен за близо 1/4 от емисиите на парникови газове, като до 2050 година този показател ще бъде 1/3.

„Следващата стъпка ще бъде ускорен преход към чисти превозни средства и електрическа мобилност“, обясни Ингер Андерсен, изпълнителен директор на UNEP, която нарече сбогуването с оловния бензин „огромен крайъгълен камък за глобалното здраве и за околна среда“.

0 от 500