Няколко френски града вече ограничиха максималната скорост в централните части от 50 на 30 км/ч за всички превозни средства. Френската столица Париж от години въвеждаше поетапно подобни норми, но в някои райони. Сега, обаче, лимитирането влезе в сила за почти целия град, считано от тази седмица.
Всъщност, това едва ли ще се отрази толкова много на трафика във френската столица, тъй като близо 60% от улиците в Париж вече бяха с наложено ограничение от 30 км/ч. Новата мярка, според редица местни медии, изглежда повече като медийна и ПР кампания на кмета на града Ан Идалго, тъй като това бе едно от предизборните й обещания на изборите през 2019 г.
Критиците на Идалго я обвиняват във водене на "анти-автомобилна" политика, която ще доведе до нарастване на трафика и задръстванията и ще се отрази на хората от предградията на града, които разчитат на колите си за да пътуват из столицата. "Това са едни от онези недомислени и доста глупави мерки, заради които на французите им писна от политиците", заявява Пиер Шасре, представител на сдружението "40 милиона автомобилисти".
Градските власти контрират, че промяната на скоростта от 50 на 30 км/ч основно е мотивирана от съображения за сигурност и най-вече заради сериозната смесица по парижките улици от автомобили, мотоциклети, велосипеди и пешеходци, която нараства все повече. Освен това, сред останалите причини за мярката са посочени замърсяването на въздуха и шумовото замърсяване.
Според данни на Центъра за проучване на околната среда и мобилността, броят на пешеходците, ранени или убити в Гренобъл е намалял на половина, откакто градът е въвел ограничение на скоростта от 30 км/ч. Очаква се и вторият по големина френски град - Лион, също да въведе такива ограничения скоро.
Но и тук има критици, които се позовават на друго проучване на същата организация, в което се твърди, че при константна скорост от 30 км/ч се генерират повече СО2 емисии, отколкото при 50 км/ч. Също така се очаква да бъдат засегнати таксиметровите услуги, които в Париж се заплащат на минута, като се очаква поскъпване на курсовете с поне 15%.
Градските власти отново опонират, че редуцираната скорост няма да има такива ефекти. И цитират данни, според които средната скорост по улиците на Париж от 7 сутринта до 9 часа вечерта е 11,6 км/ч, а на околовръстното шосе е 30,9 км/ч. Освен това, според скорошно проучване на изданието Льо Паризиен, 61% от жителите на града одобряват новите мерки, а 71 процента от тях заявяват, че те ще подобрят безопасността за най-застрашените - децата и възрастните.
Разбира се, ще има и някои изключения от новите правила, както е видно от представената по-горе карта (сините и червените линии), като някои части ще запазят ограничението от 50 км/ч. Сред тях са някои от основните булеварди като Шан-з-Елизе, пътища около Болонския лес и др. Околовръстното шосе на френската столица остава с ограничение от 70 км/ч, но е възможно до няколко години скоростта там да бъде намалена на 50 км/ч.