Легендарният инженер и основател на Lotus Cars - Колин Чапмън, обича да казва: „Опрости максимално един автомобил, а после го направи по-лек“. Продукция на днешните производители доказва, че британецът е напълно прав. Мощният двигател ви прави бърз на правата, но ниското тегло – навсякъде. Вижте Lotus Elise (на снимката), който с атмосферния двигател на Toyota с обем 1,6 литра и 136 к.с. ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди. А на технична писта роудстърът оставя зад себе си дори суперколи.

В наши дни повечето автомобили (дори тези от сегмент B) тежат над 1 тон, като това се дължи на огромния брой опции и системи за безопасност. Примери това са Fiat 500 с роботизирана трансмисия Dualogic тежи 980 кг, докато Mini Cooper с три врати – 1085 кг. По-голямата Kia Rio достига цели 1200 кг във версията с автоматични скорости.
Днешната подборка припомня едни славни и безвъзвратно отишли си времена, когато производителите можеха да си позволят „да поставят на диета“ дори серийни автомобили, тъй като не е трябвало да отговарят на многобройните изисквания за сертифициране. Все пак в списъка има и два по-съвременни автомобила, като единият е на ток.
Най-леките коли в историята (ГАЛЕРИЯ):
Класическият Fiat 500, произвеждан от 1957 до 1975 година, получава своя индекс благодарение на съответстващия обем на двигателя (всъщност той е 479 куб см, но италианците го закръгляват на 500). Може обаче да се каже, че името идва и от теглото на автомобила, което е точно половин тон.
Машините от ранна серия N са оборудвани с 2-цилиндров двигател с 13 к.с. и въздушно охлаждане. Най-голяма популярност обаче придобива серията D, която дебютира през есента на 1960 кг. При нея двигателят е с обем 499,5 куб. см, а мощността му е 16 к.с.


0