България е сред пазарите в Европа, които най-много държат на задвижването на четирите колела. Заслуга за това има и качествената работа на Агенция Пътища, и сериозното занемаряване на междуградския и междуселския транспорт. Проблемът е само, че предлагането на подобни автомобили става все по-оскъдно. Повечето производители гледат да избягват 4х4 версиите - първо, защото повишават средните емисии на гамата им и заплашват да им навлекат глоби, и второ, защото да продаваш кросоувъри с предно предаване на цената, на която преди това си ги продавал с AWD, увеличава осезаемо печалбата.
Когато започнахме да правим подборка на най-достъпните 4х4 автомобили в България, в списъка имаше над 30 модела за под 50 000 лева. През 2020 те се стопиха до 18. Сега са само 13, а догодина вероятно ще са под 10.
В класацията сме използвали само данни от публикувани ценови листи на официални вносители. Не проследяваме модели, които се внасят неофициално и в ограничени серии. Освен това не правим разлика между електронно AWD и класическо 4х4 с раздатъчна кутия и блокируеми диференциали. Достатъчно е да се задвижват и двете оси.
20-те най-достъпни нови коли с 4х4 (ГАЛЕРИЯ):
Индийската марка, която се внася у нас от представителя на Honda, предлага най-достъпния SUV със седем места на пазара. Базовата версия W6 се захранва от 2.2-литров дизел - далечна еволюция на двигател на Peugeot, със 140 конски сили и 330 Нм въртящ момент. В базовото си ниво колата е с ръчни скорости, но с двузонов автоматичен климатик, мултифункционален волан, електрически стъкла и огледала, хладилно отделение в централната конзола, мултимедия с USB и Bluetooth, алуминиеви прагове и 17-цолови джанти.