България е сред пазарите в Европа, които най-много държат на задвижването на четирите колела. Заслуга за това има и качествената работа на Агенция Пътища, и сериозното занемаряване на междуградския и междуселския транспорт. Проблемът е само, че предлагането на подобни автомобили става все по-оскъдно. Повечето производители гледат да избягват 4х4 версиите - първо, защото повишават средните емисии на гамата им и заплашват да им навлекат глоби, и второ, защото да продаваш кросоувъри с предно предаване на цената, на която преди това си ги продавал с AWD, увеличава осезаемо печалбата.
Когато започнахме да правим подборка на най-достъпните 4х4 автомобили в България, в списъка имаше над 30 модела за под 50 000 лева. През 2020 те се стопиха до 18. Сега са само 13, а догодина вероятно ще са под 10.
В класацията сме използвали само данни от публикувани ценови листи на официални вносители. Не проследяваме модели, които се внасят неофициално и в ограничени серии. Освен това не правим разлика между електронно AWD и класическо 4х4 с раздатъчна кутия и блокируеми диференциали. Достатъчно е да се задвижват и двете оси.
20-те най-достъпни нови коли с 4х4 (ГАЛЕРИЯ):
Isuzu D-Max - 60 752 лева (единична кабина, 1.9 дизел)
Toyota RAV4 - 61 490 лева (бензин, 175 коня, ръчни скорости)
Toyota Hilux - 62 490 лева (2.4 дизел, единична кабина)
Mitsubishi L200 - 62 990 лева (2.2 дизел, 150 коня)
MINI Countryman Cooper ALL 4 - 63 750 лeва (136 коня бензин със Steptronic)
Opel Insignia Grand Sport - 65 365 лева (дизел, автомат, 174 коня)
Renault Koleos - 68 090 лева (дизел 185 коня и X-Tronic)
Jeep Compass - 71 000 лева (вносителят не публикува официална ценова листа)
Ford Kuga - 73 400 лева (двулитров дизел, 190 коня)
Honda CR-V - 78 790 лева (бензин, 184 коня)