България е сред пазарите в Европа, които най-много държат на задвижването на четирите колела. Заслуга за това има и качествената работа на Агенция Пътища, и сериозното занемаряване на междуградския и междуселския транспорт. Проблемът е само, че предлагането на подобни автомобили става все по-оскъдно. Повечето производители гледат да избягват 4х4 версиите - първо, защото повишават средните емисии на гамата им и заплашват да им навлекат глоби, и второ, защото да продаваш кросоувъри с предно предаване на цената, на която преди това си ги продавал с AWD, увеличава осезаемо печалбата.
Когато започнахме да правим подборка на най-достъпните 4х4 автомобили в България, в списъка имаше над 30 модела за под 50 000 лева. През 2020 те се стопиха до 18. Сега са само 13, а догодина вероятно ще са под 10.
В класацията сме използвали само данни от публикувани ценови листи на официални вносители. Не проследяваме модели, които се внасят неофициално и в ограничени серии. Освен това не правим разлика между електронно AWD и класическо 4х4 с раздатъчна кутия и блокируеми диференциали. Достатъчно е да се задвижват и двете оси.
20-те най-достъпни нови коли с 4х4 (ГАЛЕРИЯ):
Високопроходимата версия на италианския дребосък, разработена със съдействието на австрийците от Steyr, се радва на култов статут. От представителя на Fiat у нас ни обясниха, че не поддържат складова наличност, но автомобилът може да се поръча, и че тази цена, която е от по-миналогодишната ценова листа, все още е актуална. Но може да бъде коригирана до края на годината заради затрудненията с доставките покрай недостига на микрочипове.
Иначе Panda 4x4 се задвижва от бензинов турбомотор с 85 коня и разполага с алуминиеви защитни кори и електронна блокировка на диференциала.