България е сред пазарите в Европа, които най-много държат на задвижването на четирите колела. Заслуга за това има и качествената работа на Агенция Пътища, и сериозното занемаряване на междуградския и междуселския транспорт. Проблемът е само, че предлагането на подобни автомобили става все по-оскъдно. Повечето производители гледат да избягват 4х4 версиите - първо, защото повишават средните емисии на гамата им и заплашват да им навлекат глоби, и второ, защото да продаваш кросоувъри с предно предаване на цената, на която преди това си ги продавал с AWD, увеличава осезаемо печалбата.
Когато започнахме да правим подборка на най-достъпните 4х4 автомобили в България, в списъка имаше над 30 модела за под 50 000 лева. През 2020 те се стопиха до 18. Сега са само 13, а догодина вероятно ще са под 10.
В класацията сме използвали само данни от публикувани ценови листи на официални вносители. Не проследяваме модели, които се внасят неофициално и в ограничени серии. Освен това не правим разлика между електронно AWD и класическо 4х4 с раздатъчна кутия и блокируеми диференциали. Достатъчно е да се задвижват и двете оси.
20-те най-достъпни нови коли с 4х4 (ГАЛЕРИЯ):
Модернизираната - но не прекалено - версия на класиката 469 предлага солидни офроуд способности - 4х4 с понижаваща предавка, 21 см просвет, 50 градуса преден ъгъл на атака и 33 заден. Задвижването е или 2.2 дизел със 114 коня, или 2.7 бензин със 128 коня. И двата агрегата са отчайващо мудни, с максимални скорости съответно 130 и 120 км/ч. Но и не това е целта на тази машина.