България е сред пазарите в Европа, които най-много държат на задвижването на четирите колела. Заслуга за това има и качествената работа на Агенция Пътища, и сериозното занемаряване на междуградския и междуселския транспорт. Проблемът е само, че предлагането на подобни автомобили става все по-оскъдно. Повечето производители гледат да избягват 4х4 версиите - първо, защото повишават средните емисии на гамата им и заплашват да им навлекат глоби, и второ, защото да продаваш кросоувъри с предно предаване на цената, на която преди това си ги продавал с AWD, увеличава осезаемо печалбата.
Когато започнахме да правим подборка на най-достъпните 4х4 автомобили в България, в списъка имаше над 30 модела за под 50 000 лева. През 2020 те се стопиха до 18. Сега са само 13, а догодина вероятно ще са под 10.
В класацията сме използвали само данни от публикувани ценови листи на официални вносители. Не проследяваме модели, които се внасят неофициално и в ограничени серии. Освен това не правим разлика между електронно AWD и класическо 4х4 с раздатъчна кутия и блокируеми диференциали. Достатъчно е да се задвижват и двете оси.
20-те най-достъпни нови коли с 4х4 (ГАЛЕРИЯ):
Парадоксално, но марката, която създаде класа на кросоувърите, в момента не предлага нито един SUV модел с 4х4 на българския пазар. Причината е, че и Qashqai, и X-Trail сменят поколенията, и в момента се разпродават последни количества от предишните генерации. Наесен очакваме новия, трети Qashqai, който отново ще има и опция за задвижване на четирите колела, но още не можем да ви кажем стартовата цена.
Междувременно единствената 4x4 опция при Nissan е Navara. В ниво Visia получавате 2.3 дизел със 160 коня, 22 см минимален просвет, и удължена кабина с климатик и радио с Bluetooth.