Винаги сме се чудели с какво ще си запълват времето повечето хора, ако "Левски" и ЦСКА например западнат до степен да не предизвикват интерес. Вече не се чудим: новата линия на разделение и безкрайни спорове в обществото е ясна. Тя, разбира се, е "за" и "против" електромобилите.
Съдейки и по собствения ни форум, разделението по този фронт става все по-явно, а споровете - все по-ожесточени. Което е странно, защото по наше мнение електромобилите днес по никакъв начин не би трябвало да предизвикват крайни емоции: те нито са достатъчно съвършени и безгрешни, за да извикват религиозна вярност, нито са толкова неприятни и недодялани, че да оправдаят омразата на бензиновите фанатици.
Всъщност, както обикновено е случаят с крайните мнения, и тези са плод по-скоро на недостатъчно разбиране и сляпо повтаряне на опорни точки. Ето 12 въпроса за електромобилите, на които непредубедени експерти се опитват да дадат максимално честни отговори.
12 откровени отговора за електромобилите (ГАЛЕРИЯ):
О, да. За да складира и отдава енергия, батерията всъщност извършва две срещуположни химични реакции. С течение на времето загубите в процеса нарастват и капацитетът й намалява. В някои определени случаи това става по-бързо. Примерно доста вредно е за батерията тя да се зарежда "догоре" - затова повечето производители препоръчват не повече от 80-90% заряд. Вредно е също често да се разрежда до максимум. Особено вредно е да се зарежда на т. нар. "бързи" зарядни станции - това съкращава живота й драстично (идеята е те да се ползват само при нужда, а не ежедневно). Както вече стана дума, големите температурни амплитуди също не се отразяват добре на живота на батерията.
Като цяло производителите предлагат достатъчно дълги гаранционни периоди - от порядъка на 8 години (Renault) или 150 000 км.
При разумна експлоатация повечето електромобили губят между 5 и 10% от капацитета си за 50 000 км пробег, така че първите собственици няма от какво да се тревожат.