Винаги сме се чудели с какво ще си запълват времето повечето хора, ако "Левски" и ЦСКА например западнат до степен да не предизвикват интерес. Вече не се чудим: новата линия на разделение и безкрайни спорове в обществото е ясна. Тя, разбира се, е "за" и "против" електромобилите.
Съдейки и по собствения ни форум, разделението по този фронт става все по-явно, а споровете - все по-ожесточени. Което е странно, защото по наше мнение електромобилите днес по никакъв начин не би трябвало да предизвикват крайни емоции: те нито са достатъчно съвършени и безгрешни, за да извикват религиозна вярност, нито са толкова неприятни и недодялани, че да оправдаят омразата на бензиновите фанатици.
Всъщност, както обикновено е случаят с крайните мнения, и тези са плод по-скоро на недостатъчно разбиране и сляпо повтаряне на опорни точки. Ето 12 въпроса за електромобилите, на които непредубедени експерти се опитват да дадат максимално честни отговори.
12 откровени отговора за електромобилите (ГАЛЕРИЯ):
Това е на пръв поглед логично притеснение: ако всички преминем на електрически автомобили, откъде ще вземем електричеството, за да ги зареждаме? Компаниите от енергийния сектор обаче не се притесняват от подобно нещо. Дори напротив - очакват масовия наплив на електромобили с нетърпение, защото това е начин да се оползотвори произвежданата, но неизползвана енергия нощем. В много страни електроразпределителните дружества вече въведоха стимули, за да насърчат нощното зареждане. Разбира се, човечеството обикновено има навика да прави не това, което е най-разумно, а това, което е най-удобно. Но има достатъчно механизми нещата да се насочат в правилния коловоз.
По-сложен е другият въпрос: дали мрежите ще издърат такова допълнително натоварване. Тук отговорите са два. Ако става дума просто за добавянето на 10-20 милиона зареждащи се електромобила, това не е притеснително. Някой и друг нов трансформатор ще реши проблема. По-сложно става, ако искаме електромобилите да могат да отдават обратно енергия към мрежите. Това ще направи системата много по-стабилна и гъвкава - но и ще иска доста инвестиции за създаването на т. нар. умни мрежи. А "доста инвестиции" означава и "по-високи цени".