ГАЗ-13 Чайка бе може би най-обвитата от митове кола на бившия Източен лагер. Родена в края на 50-те като престижен автомобил за партийни лидери, тя остана в производство цели 22 години, до 1981, и през това време превозваше недосегаемия елит на социалистическите страни, в които уж всички бяха равни.
ГАЗ-13 Чайка - колата на комунистическите партийни функционери
Макар и, трябва да отбележим, не самите държавни лидери, защото те - от Брежнев до Тодор Живков - показваха трогателно eдинодушно предпочитание към западни модели, начело с Mercedes 600.
Packard Patrician - един от трите американски модела (заедно с Lincoln Capri и Mercury), послужили като вдъхновение за дизайна на Чайка
Независимо от това Чайка се беше утвърдила като внушаваща страх кола, напълно недостъпна за обикновените трудещи се в Източния блок. Но отделни бройки и варианти на ГАЗ-13 са излизали от познатия коловоз на партийна лимузина и са изпълнявали всевъзможни други функции - от линейки и катафалки до пожарни автомобили и даже железопътни машини. Колегите от ZR разказват за десетте най-редки варианта на "партийната лимузина".
10-те най-редки варианта на "Чайка" (ГАЛЕРИЯ):
Тези две комби версии, също направени в латвийския завод РАФ, всъщност не са точно катафалки, защото са поръчани от виетнамската компартия доста след кончината на държавния лидер. Целта им е в случай на пълномащабна война с Китай да спасят тленните останки на Хо Ши Мин от мавзолея му и да ги откарат в тайно хранилище в планините.