Европейският съюз се готви да приеме пълен отказ от продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене, но ще трябва да се справи и с редица проблеми. Един от основните е лошата инфраструктура за електрически превозни средства и по-точно малкият брой зарядни станции за тях.
Проучването на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) подчертава несъответствието между броя на електрическите зарядни станции в страните от ЕС. Оказва се, че 70% от тях се намират на територията на три държави от съюза, като лидер е Нидерландия със 66 665 точки за зареждане, следвана от Франция – 45 751 и Германия – 44 538. След трите водещи държави се нареждат Италия – 13 073 станции и Швеция – 10 370.
На обратния полюс са 5 държави, сред които е България. Най-малко са точките за зареждане в Кипър – 70, следват Малта – 96, Литва – 174, България – 194 и Гърция – 275. Изследването посочва, че една Румъния заема 5,8% от територията на Европа, но разполага само с 493 станции. В същото време Нидерландия притежава 0,8% от сушата на континента, но на нея са разположени 29,7% от станциите.
От Асоциацията подчертават, че продажбите на електрически превозни средства за 2020 година са се увеличили с 89%, но този възход може да бъде спрян именно от небалансираната структура. Според изчисленията на ACEA, страните в ЕС ще трябва да открият още 6 млн. зарядни станции (сега техният общ брой е 225 000), за да може да реализират инициативата за намаляване на емисиите на CO2 наполовина до 2030 година.
В изследването на Асоциацията се посочва икономическото неравенство между различните държави в ЕС. И се подчертана, че ако властите искат да ускорят преминаването към електромобили, ще трябва да инвестират в инфраструктурен план, като преразпределят ресурсите към страните, които имат най-голяма нужда.
Снимки: Motor