Когато стане дума за автомобил, предлагащ комбинация от всъдеходни способности, безопасност и надеждност, една от първите марки, за които се сеща човек, е Subaru. Японската компания отдавна си е спечелил славата на първокласен производител, като един от модели, допринесли за това, е Outback.
Европейската версия на шестото поколение на комбито беше представена през пролетта, като екипът на Automedia беше сред първите, които имаха възможност да тестват автомобила. Той определено следва успешната рецепта на своите предшественици, но едновременно с това получава и редица нови технологии, с чиято помощ трябва да се пребори с конкурентите си в сегмента на всъдеходните комбита.
На външен вид новият Outback не се е променил много, като силуетът му почти изцяло повтаря този на предишното поколение. Нови са фаровете, светлините, като и някои от пластмасовите детайли по каросерията. Надписът с името на модела е поставен и отстрани – под задните врати, което е доста любопитно дизайнерско решение. Технически промени обаче са доста.
Първо, Subaru Outback е увеличил с дължината си с 4 см, докато останалите размери за сходни с тези на предшественика. Дори в минимална конфигурация багажникът е огромен - 537 литра, като при сгънати задни седалки обемът скача до 1282 литра. Салонът е много просторен, като има достатъчно място за всички пътници и шофьори, дори ако те са високи и тежки. Всички материали за тапицерия са меки и от високо качество, а в топ-версията има кафяви кожени седалки и вложки върху картите на вратите.
Това, което поразява, особено на пръв поглед, е вертикалният екран, от който се управляват повечето системи за управление на автомобила. Почти всички функции, които преди това се контролираха от бутони, са преместени. От дисплея се деактивират системата „старт-стоп“ и системата за поддържане на лентата, както и отопляването на предните седалки. Тези отзад обаче си имат собствено управление с бутони на конзолата между предните.
Таблото е традиционно - с два циферблата и бордови компютър в средата. Над мултимедийния екран обаче има система, която разпознава лицето и следи жестовете. Тя разпознава собственика и се настройва спрямо начина му на шофиране, като следи той да не изпуска волана по време на движение и да не си отвлича вниманието. И ако шофьорът започне да размахва ръце, тя издава предупредителен сигнал (вероятно за Италия тази функция е деактивирана).
Под капака на всъдеходното комби се намира нов 2,5-литров атмосферен двигател с директно впръскване на горивото. В сравнение с предишното поколение, 90% от детайлите на този бензинов двигател са преработени, за да подобрят горивната ефективност и да увеличат мощността. Моторът е съчетан с вариаторна трансмисия, която също е преработена и получава по-широк диапазон на предавателни числа и подсилени ролки.
Мощността на 4-цилиндровия агрегат е 169 к.с. и 252 Нм, които са достатъчни, когато трябва да изпревариш на магистрала или междуградски път. Вариаторът продължава да не е сред любимите ни трансмисии, но пък японците си го обичат и не смятат да се откажат от него, което всъщност си има своята пазарна логика.
Системата за постоянно задвижване на четирите колела обикновено работи в режим 60:40, като съотношението може да варира в зависимост от пътните условия. Водачът може да контролира разпределението на въртящия момент, използвайки системата X-Mode. При новото поколение тя се допълва от режим D.Snow/Mud (дълбок сняг, кал). Системата не се активира от бутони, а чрез дисплея, но това не се отразява на представянето на автомобила. Той се е доказал като страхотен офроудър, който не се страхува да се изцапа. Мокра и кална почва, дълбоки коловози, клони на дървета и дълбоки локви – всичко това не е проблем за Outback, който затвърждава класата си и извън пътя.
При движение по нормален път обаче прави впечатление, че окачването е доста меко. Задвижването на всички колела е необходимо не само извън пътя, но и при движение с по-висока скорост, както и на хлъзгава настилка. Системата Active Thrust Vector (Active Torque Distribution) генерира спирачна сила към вътрешните колела, която пренасочва повече въртящ момент към външните, а това подобрява траекторията на завиване. Кормилното управление е конфигурирано по нова начин, като скоростната кутия позволява да променяте предавателното отношение в съответствие с ъгъла на кормилното управление. Това осигурява отзивчиво и прецизно управление при ниски скорости и стабилност при високи скорости.
Както и при останалите си модели, в Subaru отново обръщат огромно внимание на безопасността, като Outback е чудесен пример за това. Автомобилът получи максимални оценки за работата на системата за предотвратяване на произшествия, като за това помага и разположението на двигателя. В случай на сблъсък той пада надолу, без да влиза в салона и да наранява шофьора и пасажерите.
Още снимки на новото Subaru Outback - вижте в галерията:
В допълнение към традиционните въздушни възглавници е добавен еърбег между шофьора и пътника до него. Фирмената система за безопасност Eyesight от четвърто поколение получава подобрени камери и радари, както и функция за поддържане на лентата на движение и аварийно спиране в случай на нужда.
На българския пазар новото Subaru Outback ще се предлага в три нива на оборудване – Style, 4dvenure и Premium, като всички да се еднакво задвижване, но се различават по материалите на интериора, цветовете на облицовките и броя на опциите. Цените на модела стартират от 78 500 лв., като при топ-варианта достигат 91 500 лв. Горе-долу толкова струват и конкурентите, сред които има и много кросоувъри. Повечето от тях обаче ще заседнат там, където Outback ще мине без проблеми, което ни убеждава за пореден път, че автомобили като този все още не са казали последната си дума...
Снимки: Automedia.bg, Subaru