Делът на Tesla на глобалния пазар за електромобили се е стопил с над 6% само за последната година, в която нови модели пуснаха над дузина конкуренти на американската компания. По данни на JATO Dynamics в момента Tesla държи 25% от световния пазар, на втора позиция е китайската Wuling, а на трета - Volkswagen.
Пазарният дял на Tesla намаля, но все още един от всеки четири продадени електромобила е дело на американската компания
Статистиката на JATO се отнася до 45 основни пазара, на които за първото тримесечие на 2021 са продадени 727 000 eлектромобила (по оценка на консултантската компания включването на останалите по-малки пазари ще увеличи бройката до около 750 000). Така само за първата четвърт на тази година са пласирани повече бройки, отколкото за цялата 2017. Спрямо същия период на миналата година ръстът е 142%.
Как се промениха пазарните дялове за последната година - графика на JATO Dynamics
Въпреки щедрите държавни субсидии за електромобили в Европа, Китай успява да си върне позицията на най-голям пазар за коли на ток. Всъщност именно китайските производители са главната причина за намалелия пазарен дял на Tesla. Въпреки пласираните нови модели, намалял е и делът на VW (от 11% преди година до 8% сега). Японските производители на електрически коли са имали сумарно 6% дял през 2020, а сега е само 3%. За сметка на това общият дял на китайските компании се е увеличил от 24 на цели 44%.
Най-големите пазарни ръстове се падат на европейските страни - 187% във Франция спрямо 2020, 305% в Германия, 410% във Великобритания и цели 1023% ръст в Италия. За сравнение в Китай продажбите на електромобили са се увеличили с 90%, а в САЩ - със 118%.
Най-големите производители на електромобили в света (ГАЛЕРИЯ):