IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Ето защо колите ни не могат да се зареждат от Слънцето

Енергията от звездата стига една Tesla да се движи постоянно със 100 км/ч без друго зареждане. Но само на теория

Защо колите ни не се зареждат от слънцето? Това е много логичен въпрос: нашата звезда осигурява на планетата неограничена и напълно незамърсяваща околната ни среда енергия - и ще продължи да го прави поне още 50 милиарда години. Но въпреки това всички автомобилни производители в момента работят или върху електромобили с батерии, зареждащи се от електрическата мрежа, или върху водородни горивни клетки. Защо всички пренебрегват най-щедрия източник на енергия, с който разполага Земята?
  
   
соларен автомобил, Tokai Challenger
Tokai Challenger, който спечели голямото състезание за соларни автомобили през 2009 с изминати 2998 км със средна скорост 100.5 км/ч. Но трудно бихте го нарекли практичен семеен автомобил
   
    
Всъщност има много добра причина, както обяснява Джейсън Фенске, популярният създател на влога Engeneering Explained, в последното си видео. Просто няма как сметката със слънчевата енергия да излезе.

На теория нещата могат да звучат и доста атрактивно. Ако вземем средното количество енергия, което получава Земята от Слънцето, и я разделим на площта, се получават около 1.36 киловата на квадратен метър. Това значи, че автомобил с размерите на Tesla Model 3 би получавал 12 киловата - напълно достатъчно, за да се движи с около 100 км/м, без никога да се налага да го зареждате.

Но в реалния свят има и други фактори. Първо, Слънцето грее само денем, при ясно време, и пикът в греенето продължава само няколко часа по пладне. Второ, от цялата енергия, получавана от Земята, голяма част се отразява или поглъща от атмосферата, и само около 55% достигат до повърхността. А има и чисто технологични препятствия. Първо, колата няма как цялата да се състои от соларни панели - тя трябва да има прозорци, номера, светлини и така нататък. И второ, дори фотоволтаичният панел да работи с максималната теоретично възможна ефективност, пак ще е в състояние да превръща в електричество не повече от 33.7% от уловената слънчева енергия. Добавете към това и загубите при зареждане на батериите и от КПД на електромотора, което далеч не е 100%, и остава твърде скромно количество енергия. По сметките на Фенске то би стигнало колата да се движи с едва 18 км/ч, и то без да се отчита енергията, нужна за ускоряване след спиране.
 
   
lightyear one, соларни панели
Холандската Lightyear One, чието производство трябва да започне тази година, има 5 кв. метра фотоволтаични панели, способни да добавят към 50-65 км пробег за един ден на слънце. Но основната енергия в батерията все пак идва от електрическата мрежа
  
   
Естествено, получваната от Слънцето енергия би могла да се акумулира и докато автомобилът не се движи. Но няма да е особено бързо - за зареждането на една 75-киловатчасова батерия като при стандартната Tesla Model 3 ще са нужни към 200 часа, или над осем дни. И то при съвършените соларни панели и при перфектно време.

0 от 500
  • #23
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Всъщност ... ( преди 2 седмици )
    слънцето праща енергия за задвижване на милиарди и милиарди коли! Друг е въпросът за съвременните възможности за добиване и най-вече съхранение на тази енергия ...
  • #22
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Тпци ( преди 4 седмици )
    Не може ли да ходите пеша
  • #21
    0 rate up comment 4 rate down comment
    GEORGE ( преди 4 седмици )
    Слънцето е силно в Африка,ами в Аляска какво правим а?Другото което е ,че за да се произведе една литиево полимерна батерия замръсява повече околната среда отколкото един дизелов агрегат за целия си жизнен цикъл.
  • #20
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Fury ( преди 1 месец )
    Изобщо не е безмислено! Средно път до работа в голям град 5-7 км. Сутрин и вечер, през останалото време е на огрят от слънцето паркинг. Абсолютно без пари!
  • #19
    23 rate up comment 1 rate down comment
    TSLA ( преди 1 месец )
    Като спреш на Gridserve електростанция в UK, виждаш 36 колонки по 90 и 350 киловата, 100% фотоволтаичен ток и балансът се осигурява от 5 мегаватчаса батерия на място. Цялото това удоволствие дава хиляда сто седемдесет и пет км заряд В МИНУТА. Всичко може, друзя, само гащите през главата не може. Със сигурност НЕ става с мрънкане. Колата е онова животно, дето се кара 2 часа в деноношие и виси паркирано 22. 50 км на ден само от висене - дюшеш
  • #18
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това неефективно ли ти се струва? Инвестиция от 5000 лв, ти пести по 3000 лв годишно в продължение на 20 години, тоест 60 000 лв.Неслучайно само последната седмица, две големи предприятия - Загорка и Аурубис Пирдоп обявиха, че изграждат фотоволтаични паркове за собствени нужди. Да не мислиш, че го правят от грижа за природата? Просто им е по-евтино да си произвеждат част от тока сами, отколкото да си го купуват от борсата и ще си върнат инвестициите до три-четири години, а после безплатно.
  • #17
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 1 месец )
    Е колко да се подобряват още панелите? Както виждаш в коментар 8, панели с размери 2,10 на1,05 метра са 445 вата и струват 300 лв. Тоест за 3000 лв, плюс още 2000 лв за инвертор, кабели и стойки, ще се изгради фотоволтаична централа която заема 3,15м на 6,30м колкото едно паркомясто, с мощност 4 киловата, която на година осигурява над 5000 киловатчаса енергия, които са достатъчни за 30 хиляди километра - тоест пробега на два автомобила, за които ще дадеш 3000 лв само за гориво, всяка година ...
  • #16
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    За да може автомобилите да се движат чрез слънцето трябва първо - да се подобри технологията на слънчевите панели и второ - да се изчистят ел колите от ненужни глупости.
  • #15
    3 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Технологията на слънчевите панели все още е много стара и дървена. На практика, това са електроди и проводници, плюс някаква течност и най-важното - тъмен цвят. Най-голямо значение за ефективността има именно черният цвят, тъй като отдолу имаме елементарна парна технология с ниско КПД - загряване на течност и превръщането и в електричество. Как очаквате с технология на сто години да задвижваме съвременни коли със средно шестнайсет компютъра, климатик и тон електроника?
  • #14
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Защо автомобилът трябва да клечи цяла седмица на слънце и да става по-скъп и по-тежък, като може да си стои на закрито и 1 път в седмицата да отиде на супърчарджър за 1 час и да зареди догоре, при положение, че енергията пак идва от соларна станция? Или, още по-добре, от панелите на покрива директно в гаража?