IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Ето защо колите ни не могат да се зареждат от Слънцето

Енергията от звездата стига една Tesla да се движи постоянно със 100 км/ч без друго зареждане. Но само на теория

Защо колите ни не се зареждат от слънцето? Това е много логичен въпрос: нашата звезда осигурява на планетата неограничена и напълно незамърсяваща околната ни среда енергия - и ще продължи да го прави поне още 50 милиарда години. Но въпреки това всички автомобилни производители в момента работят или върху електромобили с батерии, зареждащи се от електрическата мрежа, или върху водородни горивни клетки. Защо всички пренебрегват най-щедрия източник на енергия, с който разполага Земята?
  
   
соларен автомобил, Tokai Challenger
Tokai Challenger, който спечели голямото състезание за соларни автомобили през 2009 с изминати 2998 км със средна скорост 100.5 км/ч. Но трудно бихте го нарекли практичен семеен автомобил
   
    
Всъщност има много добра причина, както обяснява Джейсън Фенске, популярният създател на влога Engeneering Explained, в последното си видео. Просто няма как сметката със слънчевата енергия да излезе.

На теория нещата могат да звучат и доста атрактивно. Ако вземем средното количество енергия, което получава Земята от Слънцето, и я разделим на площта, се получават около 1.36 киловата на квадратен метър. Това значи, че автомобил с размерите на Tesla Model 3 би получавал 12 киловата - напълно достатъчно, за да се движи с около 100 км/м, без никога да се налага да го зареждате.

Но в реалния свят има и други фактори. Първо, Слънцето грее само денем, при ясно време, и пикът в греенето продължава само няколко часа по пладне. Второ, от цялата енергия, получавана от Земята, голяма част се отразява или поглъща от атмосферата, и само около 55% достигат до повърхността. А има и чисто технологични препятствия. Първо, колата няма как цялата да се състои от соларни панели - тя трябва да има прозорци, номера, светлини и така нататък. И второ, дори фотоволтаичният панел да работи с максималната теоретично възможна ефективност, пак ще е в състояние да превръща в електричество не повече от 33.7% от уловената слънчева енергия. Добавете към това и загубите при зареждане на батериите и от КПД на електромотора, което далеч не е 100%, и остава твърде скромно количество енергия. По сметките на Фенске то би стигнало колата да се движи с едва 18 км/ч, и то без да се отчита енергията, нужна за ускоряване след спиране.
 
   
lightyear one, соларни панели
Холандската Lightyear One, чието производство трябва да започне тази година, има 5 кв. метра фотоволтаични панели, способни да добавят към 50-65 км пробег за един ден на слънце. Но основната енергия в батерията все пак идва от електрическата мрежа
  
   
Естествено, получваната от Слънцето енергия би могла да се акумулира и докато автомобилът не се движи. Но няма да е особено бързо - за зареждането на една 75-киловатчасова батерия като при стандартната Tesla Model 3 ще са нужни към 200 часа, или над осем дни. И то при съвършените соларни панели и при перфектно време.

0 от 500
  • #13
    35 rate up comment 1 rate down comment
    Селянин ( преди 1 месец )
    Големият проблем на слънцето е, че е без пари.
  • #12
    3 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Именно затова ще си караме на бензин нафта и газ още много години. Електрическите коли няма да станат масови докато не се измислят по ефективни, евтини и леки батерии.
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 9 ( преди 1 месец )
    Това няма как да стане. Върху автомобила няма чак толкова място. Но спокойно може да стане, ако паркоместото ти заедно с платното между паркоместата е покрито с фотоволтаични панели. Но ти дали минаваш по толкова наистина? 365 дни по 60 км са 22 000 км, което не е точно типичното градско шофиране! Градско обикновенно се изминават два-три пъти по-малко километри на ден. Ако искаш засечи колко минаваш за седмица и го раздели на седем!
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До 7 ( преди 1 месец )
    По време на деня, слънцето се измества и мощността се променя, а всеки ден слънцегреенето е различно, но за 11 годишния цикъл на слънцето, средната слънчева енергия годишно е постоянна величина за региона в който е инсталиран фотоволтаика за България около 1200 до 1400 киловатчаса, за всеки инсталиран киловат фотоволтаична мощност. Забележи че не се говори за КПД и за квадратни метри, а за инсталирана мощност! По-неефективните панели просто заемат по-голяма площ.
  • #9
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ако за един ден на слънце осигурява 50-60 км пробег е перфектна за ежедневна градско. Може и да не ти се наложи въобще да я зареждаш или много рядко.
  • #8
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 1 месец )
    Пак дрънкаш глупости. Обявената мощност на панелите е при облъчване точно с мощност 1000 вата на квадратен метър, което е приблизително равно на слънчевото греене през ясен ден по обяд при перпендикулярно попадане на слънчевите лъчи върху фотоволтаичния панел. Ако например в момента насочиш един нов панел Sharp 445Wp NU-JD445 Mono Размери:2108х1048х35ммПерпендикулярно към слънцето, ще получиш от 445 до 467 вата мощност, защото има положителен толеранс 5%
  • #7
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 4 ( преди 1 месец )
    Практически дори и 100 вата на кв. м. няма. Евентуално с ясен ден през лятото около обед може и над 100 вата, но усреднено за деня си надолу. 200 вата е само твърде оптимистична теория.
  • #6
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    "за зареждането на една 75-киловатчасова батерия като при стандартната Tesla Model 3 ще са нужни към 200 часа, или над осем дни. И то при съвършените соларни панели и при перфектно време."Средния пробег в Европа е 13 хиляди км годишно, тоест максимум 1000 километра месечно. Батерията на Tesla позволява изминаване на 500 км, тоест се нуждае от зареждане на всеки 15 дни. Значи дори два пъти по-малко от перфектни условия са достатъчни за зареждане през по-голямата част от годината.
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    RD ( преди 1 месец )
    Повечето коли се използват максимум час на ден. Ако са на открит паркинг може да излезе сметката да караш безплатно до работата. А за две седмици на морето ще се напълни и за обратния път. Не е толкова безсмислено.
  • #4
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До 2 ( преди 1 месец )
    По-скоро са около 200 вата на квадратен метър. Можеш да видиш мощността и размерите на всеки един фотоволтаик