IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Лятото може да бъде кошмар за турбото

Какви проблеми трябва да очакват собствениците в горещото време

Горещото време поставя на сериозно изпитание много от основните системи на превозните средства, в това и двигателя, особено ако той е оборудван с турбокомпресор. Експерти разкриват какви трудности могат да очакват собствениците на коли с такива мотори през летния сезон.


турбина


Основният проблем на турбодвигателите през лятото е, че започват да се „задъхват“. С други думи, шофьорът усеща как мощността на агрегата намалява. По принцип, в жегата това поведение е характерно за всеки двигател с вътрешно горене, но при тези с турбо е по-ясно изразено.

Работата е там, че всеки двигател с вътрешно горене консумира бензин и кислород в определени пропорции. Колкото повече кислород и бензин си взаимодействат в цилиндрите за един работен цикъл, толкова повече мощност се получава. А колкото по-висока е температурата, толкова по-ниска е плътността на въздуха - в края на краищата всички физически тела се разширяват при нагряване.

Газовете са податливи на това явление в максимална степен. Съответно, един кубичен метър при температура от -20° C ще съдържа 1,4 килограма въздух, а през лятото при +30° C - само 1,16 килограма. Тоест, с около 20% по-малко при същото атмосферно налягане.

Сензорът за масов въздушен поток на двигателя обаче не забелязва тази разлика - както в жегата, така и в студа. Блокът за управление на двигателя знае за намаляване на количеството кислород в цилиндрите от показанията на температурния сензор и ламбда-сондата и пропорционално намалява подаването на гориво. В резултат на това се наблюдава спад в мощността на силовия агрегат.


турбина


Факт е, че дори при почти нулеви температури влизащият въздух се нагрява до повече от +30°C. И ако газът, който предварително е загрят от лятното слънце, се вмъкне в него, тогава на изхода се получава температурата от около 60-70°C. Охладителят с компресиран въздух (интеркулер), който е част от почти всеки турбокомпресор, не може напълно да се справи с такова прегряване.

Не бива да се забравя, че дори и най-модерните в технологично отношение турбини започват да работят от около 1600-1700 оборота в минута. При по-ниски обороти това всъщност си е атмосферен мотор със сравнително малък обем. Дори при нормални условия той не може лесно да ускори автомобила, поне докато турбината не започне работа. И към това трябва да се добави липсата на мощност заради горещото време, от която се оплакват много собственици на автомобили с турбо.

В крайна сметка се оказва, че в жегата собствениците на автомобили с турбокомпресор усещат загубата на мощност на двигателя по-силно. За да се преборят с този проблем, те предприемат мерки като инсталиране на допълнителен междинен охладител, чипиране на „мозъка“ на двигателя и други трикове.

0 от 500
  • #9
    9 rate up comment 3 rate down comment
    колегата с ограмотяв ( преди 1 месец )
    Отработени газове нямаш ли дори и при празни обороти? Тогава охлюва бачка ли? Бачка. Ефективен ли е? Не, но работи...
  • #8
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Колегата с ограмотяването, така нареченият,, компресор'' или още,, супер чарджър'' работи постоянно, защото използва въртенето на самия двигател за задвижване. А турбокомпресор се задейства от отработени изходящи газове. Или може би имаш предвид този тип с електрическа турбинка запълваща турбо дупката преди да се включи основната турбина, пак разбира се при определени обороти.
  • #7
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Турбото почвало да работи при 1600-1700 оборота? Всъщност турбото работи постоянно. Вземете се ограмотете
  • #6
    6 rate up comment 4 rate down comment
    BMW ( преди 1 месец )
    Дали турбината се върти с 1600 оборота ?Това е голяма глупост!
  • #5
    2 rate up comment 2 rate down comment
    АзЕ ( преди 1 месец )
    До 4 , при електрическите ще е кофти ако стане жега пък батерията ще кара повече отколкото в студа ;)
  • #4
    8 rate up comment 9 rate down comment
    Младен ( преди 1 месец )
    Е за това електрички. Там тия ми ти проблеми са доста по-малко
  • #3
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Аз ( преди 1 месец )
    Ама то по Целзий ли или по Фаренхайт обърнато в келвини става дума за температурата?
  • #2
    30 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Поредната подигравка с читателите за трупане на стотинки!Анкоолу, има вече стари турбо двигатели, които при 1400 оборота в минута вече имат максимален въртящ момент благодарение на турбото! Ходи се гръмни или си смени работата. Не те ли е СРАМ от самия себе си???
  • #1
    6 rate up comment 12 rate down comment
    none ( преди 1 месец )
    Атмосферното налягане е различно при +20 и при -20 градуса Целзий.