fallback

Колко товар можете да носите върху автомобила си?

Много шофьори не обръщат внимание на ограниченията, наложени от производителите

Пътническият автомобил може да превозва около 400-500 кг. Полезният товар, обявен от производителя, включва пътници и багаж, който се побира в товарния отсек. Въпреки това, шофьорите често транспортират обемисти предмети на покрива на колата. На решетъчния багажник са монтирани метални варели, железни листове, дивани, велосипеди и какво ли още не. Във форумите някои шофьорите се хвалят, че по този начин са превозили повече от 100 кг по този начин.

Какво обаче е оптималното тегло, което може да се транспортира в багажник върху покрива без риск от инцидент или повреда на автомобила? Ако багажникът е стандартен, сертифициран е от производителя и е закрепен от него, обикновено посоченото тегло е 100 кг. Това обаче съвсем не означава, че всяка кола може да издържи толкова.

При малките автомобили от клас „А“ често таванът не издържа на големи натоварвания и буквално започва да се руши, особена на местата, на които е закрепен решетъчният багажник. А това означава, че всеки производител посочва теглото на багажа индивидуално за конкретния модел.

Обикновено седаните от клас „В“ носят не повече от 60 кг върху покрива си. Кросоувърите и комбитата от клас „С могат да издържат до 80 кг, а на минивановете и всъдеходите на рамна конструкция им е позволено да превозват до 100 кг на покрива. Ограничения се дължат не толкова на издръжливостта и здравината на каросерията, колкото на стабилността на автомобила по време на движение.

Малките коли имат по-късо разстояние между двете оси и това въвежда някои ограничение за странично претоварване. При максимално натоварване на покрива центърът на тежестта се измества нагоре и това налага корекции по време на движение. С повече товар отгоре автомобилът може да има проблеми в завои, които преди това са били напълно безопасни за него.

Шофирането по лоши пътища с износени амортисьори също е опасно. С натоварен покрив и съответно висок център на тежестта се появяват вибрации, които не винаги се абсорбират добре. В такива случаи автомобилът може да започне да „подскача“ по пътя, а подобни подскоци със загуба на контрол върху управление и преобръщане.

За да намалят съпротивлението, производителите на автомобилни багажници разработват специални калъфи с добра аеродинамична форма и подобрено разпределение на теглото. Те заменят стандартната решетка, но въпреки това, поради високия център на тежестта, дори на съвременните автомобили с багажник на покрива не се препоръчва шофиране със скорост над 120 км /ч. 

fallback
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    а нещо като център на тежеста
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Какви калъфи??? Казват се кутии за багаж! Ограничението на скоростта е заради въздушното съпротивление и риска кутията да се отвори или откачи, не заради стабилността. Заради стабилността и устойчивостта на гредите е ограничението от 80 или 100 кг, каквото тегло всяка кола може да носи на покрива си. Не знам откъде си набавяте информацията, но "решетъчните" багажници са вече в историята, освен тук-таме на някой трошляк или класически пътешественик. Събудете се!
fallback
Последни