Дългоочакваното лято настъпва, а с него се появяват и някои вечни проблеми за автомобилистите. Сред тях са задръстванията на пътя, причинени от ремонти или катастрофа, които често водят до прегряване на двигателя. Експерти посочват, как може да бъде охладен задвижващия агрегат, без да бъде изключван след повишаване на температурата.
Неизправностите на термостата, течове в тръбите или в самия радиатор, както и проблемите с помпата са основните причини за недостатъчно охлаждане на двигателя и съответно за неговото прегряване. Ако бъде пропуснат момента, топлинното натоварване върху мотора води до основен ремонт. Затова и при седене в задръстване шофьорът трябва да обръща много по-често от обикновено внимание на показанията на приборите.
Ако при поредния поглед към датчика за температурата, човекът зад волана открие, че стрелката се приближава към червената зона, то двигателят все още може да бъде спасен от прегряване. А това може да стане дори при движение, без да се налага моторът да бъде изключен.
Най-опасно е движението с повредена система за охлаждане в сериозни задръствания. Освен топлината, отделяна от самия мотор, пространството под капака се загрява и от горещия асфалт. Към това може да се добави и топлината, отделяна от стотици други двигатели в трафика. И съвсем скоро стрелката попада в червената зона.
Ако се стигне до това, първото, което трябва се направи, е да се включи печката на най-мощен режим и да се постави на максимална температура на загряване. Разбира се, трябва да се отворят и прозорците, за да не прегреят хората в салона на автомобила. Този трик ще позволи спечелването на скъпоценно време, което ще помогне на шофьора бързо да се измъкне от общия поток и да паркира встрани от пътя.
След спиране край пътя не трябва веднага да се гаси двигател. Напротив, автомобилът трябва да бъде оставен да работи при пълна мощност на печката и бързо да се отвари капака, след което температурата ще започне да пада.
Ако моторът бъде изгасен, заедно с него ще спре и помпата, която движи охлаждащата течност в системата. Циркулацията на последната ще се забави, а двигателят ще продължи да грее още известно време и прегряването може да стане критично.
Споменатият способ за охлаждане на задвижващия агрегат работи, когато нивото на охлаждащата течност е в норма. Която тя е по-малко и не се знае, колко от нея е останало в системата, е по-добре двигателят да бъде изключен. И не трябва да се отваря капака на резервоара с антифриз, ако температурата на мотора все още е в червената зона.
Много по-лесно е да се изстуди двигателя, ако е започнал да прегрява по време на движение и шофьорът има място за маневри. И в този случай печката може да бъде пусната на пълна мощност и да се отворят прозорците. В случая трябва да се добави и епизодично спиране на мотора. При отпускане на педала на газта и движение по инерция се спира подаването на гориво в горивната камера. Казано по друг начин - двигателят работи, без да възпламенява въздушно-горивната смес и така около него влиза охладен въздух.
Най-добрият вариант, разбира се, е веднага да се прекрати използването на автомобил с повредена охладителна система. Ако проблемът не може да бъде отстранен на място, то трябва да се потърси специализиран транспорт, с който превозното средство да бъде откарано в сервиз. Там не само ще бъде ремонтирана системата за охлаждане, но и ще бъде направена диагностика на двигателя.